Fortnite’s briljante marketing: echt geld voor streamers

Auteur: , Geen reacties
Slimme zet, hoor

Epic Games weet wederom precies hoe hun game zo gigantisch groot heeft kunnen worden en dat eren ze met dit evenement.

Epic Games heeft een ware goudmijn aangeboord met de release van Fortnite, maar het absurde succes van de game draait niet alleen om geluk. De ontwikkelaar is namelijk – zo schrijf ik wel vaker – een meester in marketing voor alle fans en potentiĆ«le spelers. Ook nu snapt Epic Games weer precies hoe de game-industrie (en gamers) in elkaar zit; o.a. streamers krijgen een deel van de opbrengst van de uitgaven van hun fans.

Een aantal dagen geleden lanceerde de ontwikkelaar een nieuw evenement genaamd ‘support-a-creator’. In tegenstelling tot veel andere evenementen draait het dit keer volledig om creators, of terwijl, videomakers, streamers, storytellers, kunstenaars, cosplayers, muzikanten en community builders. Iedereen die Fortnite in de publiciteit brengt. Mogen journalisten dan ook meedoen, Epic Games? Pleeeease.

Goed, de creators kunnen echt geld verdienen met hun hobby of beroep, want Epic Games gaat die mensen indirect belonen voor het voor hun marketen van de game. Dit is hoe het werkt. Via het Item Shop-menu kunnen spelers naar het event-menu om daar hun favoriete ‘creator’ op te zoeken. Ze kunnen dan zijn/haar tag dragen in de game.

Leuk en aardig, maar hoe verdienen ze dan geld? Nu, iedereen met zo’n tag die V-Bucks uitgeeft, geeft ze indirect aan de betreffende creator. Voor iedere 10.000 V-Bucks die de fans van een creator uitgeven, krijgt de creator zelf $5 dollar.

Heb jij vorig jaar 3 filmpjes van een toffe kill op Instagram gezet en verwacht je nu miljoenen te gaan verdienen? Dan heb ik slecht nieuws voor je. Natuurlijk hangt Epic Games er wat restricties aan.

Je moet namelijk aan de volgende eisen voldoen, wil je indirect geld verdienen aan je fans. Je moet over de laatste 30 dagen ‘regelmatig’ content hebben uitgebracht, je moet meer dan 1000 volgens hebben op een ‘groot’ sociaal platform en je moet het ‘Affiliate Agreement’ tekenen en je aan de gedragscode voor content creators houden. Maar hey, als speler kun je altijd een deel van die $10 miljoen proberen te winnen.

Het evenement loopt tot en met 31 decemeber. Fans kunnen een tag dragen die vervolgens na 14 dagen mee gaan, waarna de speler de tag kan vernieuwen of een andere creator kan kiezen. Hij moet dan natuurlijk wel V-Bucks (zowel betaald als in-game gewonnen) gaan spenderen. Slimme zet, Epic, slimme zet…

Wil je meer van die sexy Victory Royale’s behalen? Check dan hier onze uitgebreide Fortnite-guide.



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).