Apple is er mee bezig!
Apple heeft in een brief naar de toezichthouders van transport (in de Verenigde Staten) toegegeven dat het geïnteresseerd is in het concept van een zelfrijdende auto. Verder stond er in de brief dat er verschillende maatschappelijke voordelen zitten aan het produceren van zo’n zelfrijdende auto.
Er doen al langer geruchten de ronde over de plannen van het bedrijf om auto’s te gaan produceren, maar tot dusver is het nooit officieel toegegeven dat ze er ermee bezig waren. Het technologiebedrijf heeft zelfs al een paar internet domeinen geregistreerd die gerelateerd zijn aan auto’s, zoals apple.car en apple.auto.
De vijf pagina’s beslaande brief is geschreven door Apple’s directeur van ‘product integriteit’ Steve Kenner. Hij vraagt daarin overigens ook of de toezichthouder niet teveel regels wil maken in verband met het testen van zelfrijdende auto’s en vraagt hierbij om een gelijke behandeling van oude en nieuwe fabrikanten.
Verder stelt Kenner voor dat alle bedrijven in de industrie hun data van ongelukken en bijna-ongelukken moeten delen, zodat er een goed en uitgebreid beeld van deze auto’s komt. Dit zou kunnen resulteren in het produceren van betere systemen.
Ondertussen is concurrent Google al begonnen met het testen van zelfrijdende auto’s op de weg.
Naam eerste auto van Apple : icar 1 en icar 1 plus met 4 deuren, één jaar later icar 2 en icar 2 plus.
Zelfrijdende auto… Ben ik dan de enige die acuut misselijk word bij deze woorden? Moet er niet aan denken…
@ontploffer: Lijkt me fantastisch. 90% van de tijd dat ik nu in een auto zit zijn toch maar saaie kilometers. Ik zou die tijd heel graag productiever gebruiken.
@Donstil: bij de zelfrijdende auto verdwijnt juist hetgeen waar de autoliefhebber/autoblogger gek op is; autorijden!
@Donstil: ja maar da ga je licht de fout in want je handen moeten ten alle tijden aan het stuur blijven
@jongenmetblokjes: precies… Boven op een lekkere naakte vrouw liggen maar verder niet mogen bewegen…
@davelepeef: Voor je het weet mag je niet eens zelf meer rijden. Dat zou verschrikkelijk zijn
@ontploffer: ik heb precies hetzelfde
@ontploffer: als ik ’s ochtends zie hoe sommige mensen rijden dan kunnen de zelfrijdende auto’s niet snel genoeg komen.
@ontploffer: terwijl het woord automobiel dat wij zo liefkozend afkorten naar auto het eigenlijk al in zich heeft. De techniek was gewoon nog niet zover, maar pas als de auto autonoom is dan is het concept automobiel gereed.
@ontploffer: Saaie A2B-ritten worden automatisch. Met als gevolg: een grote markt voor recreatief rijden. Met als gevolg: heel wat leuke en betaalbare track-cars, want daar zal markt voor zijn. Lekker op zondag even een uurtje gaan rijden op circuit, tegen een betaalbaar prijsje.
Ik zie alleen voordelen…
iWon’t. Ben niet zo’n Apple fanboy.
Benieuwd hoe dat eruit gaat zien…
Ben redelijk Apple fan, maar ben eens curieus wat ze hiermee gaan proberen.
Een wagen die enkel zal kunnen worden opgeladen aan de hand van Apple adapterkabels.
Geen stuur, want binnen enkele jaren zal dit toch niet meer nodig zijn.
Enkel te herstellen en op onderhoud te brengen in Apple garages.
Bij glasbreuk kan je voor een vast bedrag een nieuw toestel krijgen, herstellen is helaas niet mogelijk.
Etc, etc,…
@dimglor: en als ie te oud is voor een update laten ze je keihard in de stront zakken bij pech…
@freezzr: wanneer heeft jouw auto voor het laatst een update gehad dan?
@rhellema: ik heb niet de illusie dat er geen softwareupdates gaan komen voor een auto zo vol met software.
@freezzr: nee maar je wekt wel de illusie dat er na een aantal jaar geen updates meer gaan komen terwijl die er omwille van de veiligheid altijd zullen moeten komen.
@rhellema: denk je? Krijgt Windows XP ook nog steeds ondersteuning?
@freezzr: is Windows XP een OS wat gebruikt wordt voor het besturen van een auto op de openbare weg?
@rhellema: denk je dat er geen OS in zo’n wagen komt?
En nu maar hopen dat de accu het langer vol houdt dan mijn iphone…
Volledig zelfrijdend lijkt mij niks, wellicht als optie voor als je moe bent of lange, saaie stukken met rijden. Overigens is alles bij Apple altijd overpriced dus de iCar zal dat ook wel zijn. Weer zo’n typisch hebbedingetje voor insta-plebs.
@ghost: Goed verhaal. Ik heb geen Instagram, ben misschien 2 jaar niet inhoudelijk op Facebook geweest, Twitter nog langer niet.. Maar volgens jouw mening ben ik als Apple-gebruiker Insta-plebs.
Ik denk dat je een grote groep mensen vergeet die vanuit vroeger al Apple gebruiken en die de toepassingen op deze platformen gebruiken voor hun werk en/of omdat ze de omgeving gewoon prettig vinden werken.
Duur? Ja. Overpriced? Ligt er denk ik aan of je het koopt om te ‘posen’ of dat je het daadwerkelijk gebruikt waarvoor het bedoeld is.
OT: ik zie op dit moment niet zoveel in een Apple/Google car oid. Maar aangezien deze machines ook niet overmorgen uitontwikkeld zullen zijn en wetgeving hier echt nog niet klaar voor is zal het ook nog wel ff duren.
Mooi, want ik vind het leuk om zelf auto te rijden 🙂
@ghost: Als ze duurder worden dan Tesla’s kunnen ze het schudden. Op het moment is de Tesla wat de Insta-Hipsters willen hebben. Apple moet dus de prijs hetzelfde of lager maken voor interesse.
Aangezien we naar een tijd gaan van elektrische auto’s vertrouw ik het niet. Je moet maar op reis gaan met de wagen, alles nakijken, batterij opladen, de volgende dag vertrekken met een rijbereik van ik zeg zo maar; 800km en 40km later constateren dat het plots met de helft afgenomen is. Neen dank u
Mooi dat ze zo laat instappen en dan direct vragen om gegevens onderling te moeten delen voor de veiligheid en verbetering. Alhoewel het idee niet slecht in, heeft Google (en Tesla) veel geïnvesteerd in hun data en Apple moet nog beginnen. Als ze dat lukt, hebben ze het briljant aangepakt. Minder R&D en kosten dan een Google en toch benefits ervan.
Benieuwd hoeveel soorten banen er gaan verdwijnen in de toekomst. Taxichauffeurs, buschauffeurs, pakketbezorgers, vrachtwagenchauffeurs, pompbediende, verkeerspolitie en vul maar aan.
@thomasbol: de ultieme welvaart is niet (hard) hoeven werken.
@mashell: Daarbij moet je wel de kanttekening plaatsen dat het idee dan is dat je genoeg geld hebt om niet hard te hoeven werken. Iemand die zijn gezin moet onderhouden van zijn baan als pompbediende, buschauffeur of pakketbezorger is er natuurlijk niet bij gebaat dat die banen op termijn gaan verdwijnen. Als jij op je 45e nog omgeschoold moet worden is dat niet alleen onprettig, maar ook nadelig voor je baankansen. Zeg nou zelf, wie zou jij nemen, de 45-jarige timmerman die net zijn diploma heeft, of de 45-jarige timmerman die al een jaar of 25 ervaring in de sector heeft.
Lijkt me heerlijk om na een feestje naar huis te worden gebracht. De volgende dag dekens, drinken en eten terug de auto in met een filmpje en lekker rond gereden te worden. Heerlijk!
I zit er not op te waiten…
Vind het idee voor dara sharing wel goed, zelfrijdende auto’s ook maar dat gaat nog wel ff duren voordat ze koop sstaan op de Istore.
Die mam kan het weten, dat is een echte kenner.
Vooral de laatste passage is fraai. Bedrijven zouden de data van ingevallen en bijna ongevallen met elkaar moeten delen. Oftewel, wij hebben geen data en hopen een beetje in te kunnen halen. Tesla heeft als enige partij data van miljarden km’s, door haar nek uit te steken en al in eenvroeg stadium de data van de model s naar haar servers te retourneren, een bizar waardevolle database. En Apple zou daar graag even in willen rondneuzen.
Ik denk dat het geen succes gaat worden. Het kan alleen werken als er op een Tesla achtig niveau met een extreem budget en een ingecalculeerd verlies van 20 jaar een fantastische auto neergezet wordt.
@dutchdriftking: want Apple heeft geen budget?
Tesla heeft laten zien dat mensen wel bereid zijn in een EV te rijden. Daar valt dus geld te verdienen. Hoe meer spelers op de markt hoe leuker voor de consument.
Ik ben niet bang voor de toekomst, integendeel. Heel benieuwd naar alle innovaties die we gaan zien. We leven in een mooie tijd.
Apple heeft ruim budget. Maar zijn ze ook op een on-Amerikaanse langetermijnplanning ingesteld? Tesla heeft niet als doel winst maken met de auto maar met de uitgevonden techniek om deze auto relevant te maken. Heel andere manier van werken.
Tja. Als je weet dat een absolute minderheid van de Nederlanders in een nieuwe auto rijdt. Mijn jongste auto was tien jaar oud, het minste kilometeraantal 92.000. Eerst moeten de oude op zijn voor iedereen autonoom rijdt.
Komt nooit