Gaat DuckDuckGo Google ooit kunnen verslaan?

Ze zijn hard bezig!
De zoekmachine is keihard aan het groeien, maar is het genoeg om een deukje in de vastgeroeste zoekmachine-wereld te slaan?

Sinds 2008 is er een nieuwe speler op de zoekmachine-markt die probeert de vastgeroeste tool (kom op, praktisch iedereen gebruikt Google) te revolutioneren. Of dat in de praktijk ook aan de orde is, laat ik iedereen zelf beslissen. Wat daarentegen niet te verwerpen valt, is de gigantische groei van deze jonge zoekmachine.

DuckDuckGo tikt misschien iets minder lekker weg dan Google, maar je privacy doet dat ook… Wat? Nu, waar zoekgiganten als Google of Bing je persoonlijke informatie gebruiken om je gepersonaliseerde data voor te schotelen, gaat DDG (stoere afkorting) de andere kant op. De zoekmachine toont iedereen dezelfde zoekresultaten bij dezelfde zoekwoorden, waardoor het ontstaan van een filterbubbel praktisch onmogelijk is.

Dat levert een interessant dilemma op. Wil je als een vleeskoe gemaakt van data verhandeld worden door een multinational conglomeraat of wil je als een onbezonnen vlinder over het weide (pun intended) internet fladderen. Okay, die metafoor suggereert dat tweede, maar soms is een datakoe zijn ook handig; Google weet immers nog beter wat jij wilt dan jij zelf… in theorie.

Hoe dan ook, het aantal zoekopdrachten via de Amerikaanse zoekdienst is aan het exploderen. Waar ze in 2016 zo’n 4,1 miljard verzoeken moesten verwerken (de helft daarvan bestond ongetwijfeld uit ‘wat is duckduckgo nou eigenlijk’) waren dat er in 2018 al 9,2 miljard.

In totaal heeft DuckDuckGo al zo’n 26 miljard directe zoekopdrachten verwerkt en daar komen er elke dag zo’n 34 miljoen bij. Sterker nog, afgelopen maandag (14-01-2019) was een recorddag voor DDG want toen zochten mensen in totaal 35,509,946 keer.

Kunnen ze met die gigantische groei Google een lesje leren? Nou, voorlopig moeten ze nog eventjes hard doorwerken. Google verwerkt ongeveer de helft van alle DDG zoekopdrachten uit 2018 per dag. Dat zijn 1,2 biljoen zoekopdrachten per jaar, of terwijl 130 keer zo veel als DDG. Blijf aan de weg timmeren jij gekke eend!

Lees ook: Dit zochten Nederlanders op Google in 2018

Nog geen reacties

  1. Waardeloze zoekmachine en compleet misleidend ook, je weet nog steeds niet wat ze met je gegevens doen.
    Ze kunnen zoveel zeggen, de beste privacy waarborg is niet op internet komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *