Gaat een nieuwe map PUBG’s grootste probleem aanpakken?

Eindelijk wat meer actie
Ik ben helemaal klaar met dat geloop. Een nieuwe map moet dat probleem oplossen.

De strijd tussen de twee battle royale-grootmachten gaat onverminderd door en met de iOS- en Android-versies hebben zowel Fortnite als PUBG geprobeerd een nóg groter publiek aan te spreken. Uiteindelijk ben ik van mening dat Epic Games’ Fortnite zich daarentegen beter aanpast aan de gamer dan PUBG. Misschien komt daar met een aankomende update verandering in.

De ontwikkelaar van de populaire game kondigt namelijk in een blogpost een nieuwe map aan. Nu, de originele map van PUBG – Erangel – is zo’n 6 km bij 6 km (landmassa) en de tweede map – Miramar – is zelfs 8 km bij 8 km. Dat geeft gelijk aan hoe groots en uitgebreid de game is. Je springt met 99 tegenstanders uit een vliegtuig en landt ergens op het eiland. Je zoekt wapens en probeert als laatste over te blijven. De alsmaar kleiner wordende cirkel dwingt de spelers om zich te verplaatsen.

Nu, dat verplaatsen is precies het grootste probleem van PUBG. Waar Fortnite een relatief kleine map heeft, tot op het randje gevuld met gebouwtjes, auto’s en hutten, zijn de twee bestaande maps van PUBG vooral een verzameling van gras, bomen en nog meer gras. Daar komt ook nog eens bij kijken dat Fortnite – of je het nu tof vindt of niet – de mogelijkheid heeft om te bouwen. Ook op een grasveld kunnen dus strategische gevechten gevoerd worden.

Precies dat aspect mist er bij PUBG – het invullen van moment-tot-moment-gameplay met interessante aspecten. In plaats daarvan ben ik het grootste gedeelte van de tijd (en zeker in Miramar) aan het lopen. Iedere game begint hetzelfde; lekker gear oprapen en jezelf positioneren. Na de initiële clusterfuck valt de game daarentegen op z’n smoel. Er is de komende 20 minuten waarschijnlijk niets tot nauwelijks iets te doen.

PUBG Corp. gaat daarom van 2 tot 5 april een nieuwe map testen! Jazeker, map 4 (codenaam: Savage) wordt een map van 4 km bij 4 km. Ontzettend klein dus! Dat moet zorgen voor spannendere gameplay, minder lopen en meer actie. De map zal bestaan uit Aziatische jungle en lijkt – zoals de laatste map – veel hoogteverschil te bevatten.

Kortom, ik denk dat het een ontzettend goed idee is van PUBG Corp. om een kleine map te bouwen. Waar Fortnite evenementen organiseert waarbij de gameplay een beetje spannender gemaakt wordt, moet PUBG het tot dusver hebben van een toegewijde fanbase. Maar zelfs de grootste fans van de game zullen een keer klaar zijn met lopen, wandelen, joggen en nog meer lopen.

Wanneer de map precies uitkomt is nog niet bekend, maar de ontwikkelaar laat weten dat de aankomende testversie nog héél ‘alpha’ is; we zullen dus nog even moeten wachten tot PUBG weer een beetje interessant wordt.

Nog geen reacties

  1. Ja of je zorgt dat je op een plek zit die relatief centraal op de map is en waar veel andere spelers ook landen. Dan heb je dus geen last dat het saai wordt. Maar als je als een pussy ergens helemaal in de middle of nowhere dropt, tja eigen schuld he

    • Hey Gioor, op het oppervlak snap ik je reactie heel goed; in Georgopol, milirary base of school landen is leuk en aardig. Maar als jij mij wilt vertellen dat de clusterfuck van de eerste 5 minuten jou een chicken dinner-percentage van 20% geeft, dan ben je of een leugenaar of een hacker. Uiteindelijk kun je natuurlijk in drukke gebieden landen ‘als een man’, maar winnen doe je niet door als een kip zonder kop rond te rennen in drukke gebieden. Strategie vereist nou eenmaal een hoop lopen, flanken en de rust opzoeken. Die balans tussen lopen (saai worden) en explosieve actie is wat mij betreft op de huidige maps zoek.

      • @yannickspinner: Klagen over dat het spel saai is, maar je zoekt niet de actie op. Tuurlijk kan je niet altijd de School, Prison, Military base, Hacienda, Pecado of een vergelijkbare plek clearen, maar als je op die plekken dropt weet je wel zeker dat er actie is en daarmee geen saai spelletje wordt.
        Is de kans dat je niet wint groot? jazeker. Maar op deze manier is het spel wel spannend. Ik wordt liever 30e met 10 kills, dan 1e met 1 of 2 kills.
        Zeg je nu dat je niet kan flanken in drukkere gebieden? Zeg je nu dat je niet tacties kan spelen in een druk gebied?
        Rondrennen als kip zonder kop in school of military base? Dan hoef je echt geen cheater te zijn om van jou te winnen dus blijkbaar en dan snap ik ook dat je liever ergens land waar je alleen bent en rustig je gear kan uitzoeken en samenstellen.
        Wel ben ik erg benieuwd naar de nieuwe map, meer midrange gevechten lijkt me erg tof. Maar dan kan je natuurlijk alsnog ergens aan de buitenkant in je eentje landen en lekker aan de wandel gaan. Je maakt het spel zo leuk als dat je zelf wilt.
        Veel succes met het winnen van de Chicken Dinners, want daar gaat het blijkbaar alleen maar om 😉 .

        • @gioor: Klagen is een groot woord. Het grootste probleem van pubg is hoe dan ook het vele lopen. Zeker, je hebt verschillende speelstijlen en leuk dat je zoveel kills haalt en dan de pijp uit gaat, maar wat je voorkeur ook is, een game moet niet alleen leuk zijn als je clusterfuck gaat terwijl het vooropgestelde doel chicken dinner isn. Dat getuigd slecht gamedesign en zoals je zegt, doe mij maar wat meer mid range gevechten en intensere gevechten. Want ook al ga je full Rambo in welke stad dan ook, als je vervolgens een kwartier moet lopen voor de volgende cirkel kun je wel met 10 kills op het scorebord gaan sprinten, maar dan is het alleen maar extra zuur als je vervolgens kapot gaat door de bliksem. Kortom, prima, er zijn meerdere tactieken maar de maps zijn wat mij betreft niet goed genoeg gedesignd om een consequente gameplay ervaring neer te zetten. Kom maar op met Savage!

          • @yannickspinner: Ben ik dus niet met je eens, ik vind lopen niet het grootste probleem. Als je ergens centraal op de map land, dan zit je voor de eerste twee cirkels altijd wel in de buurt. (ja tenzij je dus aan het randje van de map zit en je “clusterfuck” van 10sec hebt gehad). Zelfs als je na de eerste cirkel wél een stuk moet verplaatsen zijn er vaak voertuigen in de buurt. Het grootste probleem zou naar mijn mening meer de performance van het spel zijn. Waar iedere gek met een relatief eenvoudige pc makkelijk Fortnite kan spelen is PUBG gewoon minder toegankelijk voor spelers met mindere hardware. Plus dat de xbox versie van pubg natuurlijk helemaal ruk is qua performance en besturing terwijl dat bij Fortnite een goed geoptimaliseerd spel is. Ook het inladen van players in het spel en de minuut wachten terwijl iedereen ready-to-go is wordt erg vervelend en hoor ik veel geklaag over. Maar het lopen op de map… Meh, dat doe je zelf. Maar inderdaad, dan is die nieuwe map een goeie uitkomst voor jou en spelers die spelen zoals jij 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *