Gaat Lightyear One het gevestigde Tesla verslaan?

Lightyear One concept
Deze auto zal rijden op zonne-energie.

Lightyear is een nieuw Nederlands bedrijf, voortgekomen uit het bekende Solar Team Eindhoven, en wil in 2019 hun eerste auto op de markt brengen. Deze Lightyear One zal rijden op zonne-energie en kan ook op de gebruikelijke manier opgeladen worden. Met een volle accu moet de schone auto maar liefst 800 kilometer kunnen rijden, zo meldt het bedrijf tegenover de Technische Universiteit Eindhoven.

Actieradius
Allereerst de zaken: voor bijna 120.000 euro (excl. BTW) heb je in 2019 een van de 10 exemplaren. Je moet wel snel zijn, want de eerste 5 exemplaren zijn al verkocht. Overigens is de naam van deze elektrische auto niet zomaar gekozen. Volgens de bedenkers verbruiken we op aarde jaarlijks genoeg fossiele brandstof om een lichtjaar af te leggen; bijna 10.000.000.000.000 kilometer.

Lightyear One

De Lightyear One zal vierwielaandrijving hebben en heeft een viertal oplaadmogelijkheden. Uiteraard is het zonne-dak het unique selling point, maar daar zitten wel wat beperkingen aan. Zo zul je in Nederland jaarlijks zo’n 10.000 kilometer kunnen rijden – afhankelijk van hoe mooi de zomers zijn. Rijd je de auto in de woestijn van Nevada, dan haal je er al gauw het dubbele aantal kilometers uit.

Daarnaast kun je de Lightyear One ook gewoon aan een stopcontact (3,7 kW) hangen. Na een uurtje laden moet de auto ongeveer 40 kilometer kunnen rijden. Een uurtje opladen aan een standaard EV oplaadpunt (10 kW) brengt je al 110 kilometer van huis. Met een snellader van 75 kW moet de accu, goed voor ruim 800 kilometer, binnen een uurtje opgeladen zijn.

Oh, en staat de Lightyear One een zondagmiddag op de oprit, dan nog heeft je supermoderne bolide nut; De zonnepanelen kunnen namelijk ook elektriciteit voor je huis opwekken. Zo heb je dus altijd een portable charger bij!

[gv data=”d_QAWVUoZFg”][/gv]

Toekomst
Het team heeft grootse plannen voor hun commerciële elektrische zonne-auto, zo vertellen ze: “We willen eerst het merk neerzetten en dan de stap naar ontwikkelingslanden maken.” Allereerst wordt het dure model dus geïntroduceerd, waarvan er overigens in 2020 nog eens honderd worden afgeleverd, maar daarna moeten er ook goedkopere modellen komen.

De toekomst ziet er zonnig uit voor Lightyear, want de elektrische auto is nog steeds bezig met een opmars.

42 reacties

  1. Proest..zonnepaneeltje op het dak van je auto? Max 500 Watt onder optimale omstandigheden, dus: 4000 Watt uit je stopcontact 1 uur geeft je 40 km, zon 500 watt 1 uur….
    En dan 4 kWh om 40 km te rijden, dan mag je dus 100 watt per km gebruiken… Tuurlijk, dat kan!

  2. Ik snap dat ze wat buzz rondom het merk proberen te creëren maar naast een vaag idee, wat nog vagere schetsjes en een hoog prijskaartje is er nog niks. Hoe lang hield Spyker het vol? Hoe lang Vencer? Ik denk dat de halfwaarde tijd van dit merk zo mogelijk nog korter is.

    • @2wheeler: Waarom? Als het is omdat dit niet zal werken… te weinig opbrengst om echt iets toe te voegen.. sure.. dan ben ik het met je eens.
      Als het is vanwege het idee, dan zeker niet. Als de techniek ooit nog eens zover is dat je met panelen op je dak wel fatsoenlijk kunt bijladen, dan zou dat echt een doorbraak zijn.

      Overigens, een zonnepaneeltje op je dak die de auto via een airco lekker koel houd is ook een leuk idee.. dan krijg je niet zo’n klap in je gezicht als je op een hete dag in de auto gaat zitten.

  3. Ik zag vanavond in elk journaal een item hierover voorbij komen. Niks mis met een beetje ambitie, maar binnen twee jaar een volwaardige auto ontwikkelen is natuurlijk luchtfietserij. Een autofabrikant met ervaring, know how, een batterij geschoold personeel, allerlei testfaciliteiten en een budget dat vele malen groter is doet daar al een jaar of drie over. Niks mis met het idee, maar het is nogal een stap om van een ultra lichtgewicht schoenendoos op fietswielen naar een vierwielaangedreven SUV te gaan zonder Elon Musks budget.

  4. De reacties zijn weer:

    ’t Was niks, ’t is niks en ’t wordt niks.

    Toch denk ik, nu de zonnepanelen steeds efficiënter en goedkoper worden, dat dit wel interessant is.

    Stel je laadt tijdens daglicht 8km per uur op, voor veel mensen is dit voldoende om van en naar huis te rijden.

    Het nadeel van het moeten laden is weg, voor woon werk verkeer ideaal.

    Als de efficiëntie van zonnepanelen in de toekomst zal toenemen, denk ik dat dit ideaal is voor de forens.

  5. Cool project van die mannen, hoop dat het ze lukt! Als ze daadwerkelijk nieuwe technieken ontwikkelen die ze middels productiemodellen kunnen bewijzen zou dit zo maar een interessante overnameprooi kunnen zijn voor een grote Europese autofabrikant.

  6. Dit zal sowieso een niche-product worden. Een soort proof-of-concept die in de verkoop gaat, in de hoop dat de grote jongens een licentie willen nemen op de gebruikte techniek. En hup, als dat lukt hebben we weer een mooie succesvolle Nederlandse innovator.

    Dus ja, dit wordt een auto met beperkingen, je zult niet bepakt en bezakt met vier kinderen in één dag naar de Côte D’Azur kunnen sjeezen. Maar als ’t werkt, why not? Met die Solar Challenge wordt bewezen dat je op zonne-energie behoorlijk van kiet kunt, hoewel een ‘alledaagse’ auto natuurlijk wat andere eisen stelt aan ruimte, comfort en gebruiksgemak. Maar de techniek staat niet stil, dus ik ben heel benieuwd naar wat deze auto gaat brengen.

  7. “We willen eerst het merk neerzetten en dan de stap naar ontwikkelingslanden maken.” Allereerst wordt het dure model dus geïntroduceerd, waarvan er overigens in 2020 nog eens honderd worden afgeleverd, maar daarna moeten er ook goedkopere modellen komen.

    Ik zou de auto eerst ontwikkelen (bijv in een ontwikkelingsland) en dan pas produceren, in plaats van andersom.

  8. Luchtkasteel! Wie koopt een auto waarvan de BV pas net de kamerplanten ontvangen heeft maar verder een lege huls is. Om nog maar niet te spreken van de onwaarschijnlijkheid dat die kar kan rijden op puur zonnen energie. Dat solar-ding is toch echt ff idealer dan een luxe sloep ook al is ie van 200% carbon. ook zag ik dat de starter riep dat Tesla vast jaloer is.. hoest proest.

    • @pomoek: en Tesla maakt nog altijd forse verliezen. Wat Musk briljant doet is met zijn charme, soms wat onbeholpen nerd gedrag, andere investeerders overhalen zijn hobbies te financieren. Want Tesla, SpaceX, hyperloop er niet om geld mee te verdienen.
      Maar als je dan toch lekker aan het hobbiën bent dan zit er zomaar opeens een briljant idee tussen (het supercharger netwerk van Tesla).
      Daarom is dat hobbiën goed, maar er geld insteken of geloven dat het de wereld zal veranderen, nee zo naiëf zijn we niet.

      • @mashell: dat hobbyen staat ook wel bekend als Research and Development. Bijna elk (technologie)bedrijf doet dat. Heeft niks met Tesla te maken. De kennis en patenten die dat oplevert in onverzadigde markt is op termijn goud waard. Dat is precies wat Lightyear ook gaat doen vermoed ik. Onderzoek doen naar zonnepanelen word hun core business. Die auto die ze gaan ontwikkelen is dan hun tech-demo. Uiteindelijk word dan het bedrijf verkocht aan Een bedrijf als Siemens, Bosch of misschien een autofabrikant. Staat buitengewoon goed op CV van een net afgestudeerde student en je bent als oprichter direct financieel onafhankelijk als het goed uitpakt. Plus dat het waarschijnlijk een stuk spannender is dat simpelweg in loondienst te gaan werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *