Game of Thrones S8E02: A Knight of the Seven Kingdoms review

Spannend
De personages staan klaar, de strijd tussen leven en dood gaat beginnen.

Welkom bij de Apparata Game of Thrones-review. Iedere dinsdag geven we je een review/recap van de meest recente aflevering, met hier en daar een snufje speculatie en glazenbol-kijken erdoor verweven. Uiteraard geldt er een spoiler alert voor alles wat we tot dusver gezien hebben, maar dat lijkt me logisch. Dit is de review van S8E02: A Knight of the Seven Kingdoms

De eerste aflevering van het achtste en laatste seizoen (check de recap hier) was kalm en afwachtend en A Knight of the Seven Kingdoms was niet anders. Hoewel de eerste aflevering een beetje traag en vlak was, hebben we het hier over een geweldig gestructureerde episode. Alle personages werden bij elkaar gebracht in Winterfell (het kasteel van de Starks en tevens de naam van de afgelopen aflevering) en gisteren werden alle relaties en verhoudingen nog even aangescherpt.

[gv data=”R6YCfVe4eR0″][/gv]

Zo wordt Jaime Lannister als laatste aan het toch al zo goed gevulde Winterfell toegevoegd. Na een korte, relatief ongemakkelijke start van de aflevering waarin Jaime al dan niet wordt toegelaten tot het kamp van de ‘levenden’, worden de karakter-dynamieken verder uitgewerkt. Het is daarbij een screenwriter-wonder dat deze aflevering vol dialoog en personage-ontwikkeling zo verdomd interessant bleef.

Sansa en Dany lijken de strijdbijl te begraven in een van de beste scènes van Sophie Tuner’s Sansa ooit. Door subtiele manieren van converseren lijken de twee ogenschijnlijke rivalen naar elkaar toe te groeien, waarna Sansa keihard duidelijk maakt dat het Noorden nooit zal buigen voor een ‘buitenlandse bezetter’. Het is duidelijk dat de roodharige Stark bij Cersei in de leer heeft gezeten.

Maar de aflevering knalt pas echt in de zesde versnelling als Tormund en de laatste Night’s Watch-troepen aankomen op Winterfell. Jazeker, Aegon Jon is blij ze te zien, maar ze komen met slecht nieuws: het leger der doden komt binnen de aankomende 12 uur aan bij Winterfell.

De rest van de aflevering speelt met deze onvermijdelijke veldslag om- en tussen leven en dood. Alle karakters bereiden zich anders voor op een slag: The Hound drink in z’n eentje, Tyrion gaat drinken (en weet het gezelschap van Podrick, Jaime, Brienne, Tormund en Davos te verkrijgen) terwijl Arya een compagnon zoekt voor wat mogelijk de laatste nacht op aarde is en vindt dat in Gendry.

A Knight of the Seven Kingdoms was naast behoorlijk interessant voor de ontwikkeling van de personages ook ontzettend grappig. Tormund’s verhaal over hoe hij zo groot en sterk kon worden (het omvat een reus, de vrouw van die reus en de melk van de vrouwelijke reus…) is hilarisch terwijl zijn avances richting Brienne of Tarth altijd voor de nodige glimlach zorgen.

En over Brienne gesproken, de vrouwelijke badass gaat bijna zeker dood volgende aflevering. Ik en mijn vaste groep GoT-vrienden hebben een weddenschap over wie er al dan niet levend is aan het einde van dit seizoen. Brienne is een van de weinige personages waar we het unaniem over eens zijn: ze gaat dood. Nu ze in een prachtige scène ook nog geridderd is (de ultieme eer voor deze eervolle strijdster) is haar story arch rond.

Opvallende momenten
A Knight of the Seven Kingdoms was voornamelijk ontwikkeling (en afscheid nemen) van alle belangrijke personages, maar een aantal plotlijnen wordt nog verder uitgediept voor de rest van het seizoen.

• Jon vertelt in een geweldig slecht getimede conversatie dat hij inderdaad Aegon Targaryen is, wat hem de wettelijke troonopvolger maakt (en dus een doorn in het oog voor Dany). Dit pijnlijke gesprek wordt heel toevallig afgekapt door een hoorn; het leger der doden is hier.
  • Bran vertelt alle leiders in de ‘War Room’ dat de Night King hém moet hebben. Hij noemt zichzelf ‘het geheugen van de wereld’ en de Night King, de belichaming van de dood, wil de mensheid uitroeien. De geschiedenis van de mensheid moet daarmee vernietigd worden, dus Bran is het ultieme doel van de bad guy.
  • Arya en Gendry blijven twee interessante karakters, omdat de relatie tussen de twee meer dan een vlugge wip voor het aankomende kwaad kan betekenen. Gendry onthult dat hij een bastaard van Robert Baratheon is, wat hem een claim op de troon geeft. Ik zei het vorige week al: deze twee zouden zomaar op de troon kunnen eindigen.
  • Volgende week krijgen we dé battle. Althans, het lijkt erop dat aflevering drie de langste veldslag ooit op film gezet gaat zijn, maar ik kan het daar mis hebben. Het gevecht tegen Cersei moet immers ook nog plaatsvinden. Hoe dan ook, het leger der doden staat voor Winterfell en zo’n beetje álle belangrijke personages zijn daar. Er zullen er dus een hoop gaan sterven!

Screen @HBO