Geluidsgolven maken voelen met Virtual Reality mogelijk

Geluid-Touch
Virtual Reality is hip, maar weet vooral door het gebrek aan het fysieke aspect toch net teveel van de werkelijkheid verwijderd. Daar kan slim gebruik van geluidsgolven een verandering in maken.

De universiteit van Bristol is druk bezig met het voelbaar maken van geluid, en dat lukt ze aardig. In onderstaande video kun je goed zien hoe dit in zijn werk gaat. Eerst wordt er een scan van je hand gemaakt, en daar passen de geluidsgolven zich vervolgens op aan.

Ook in het ziekenhuis
Het gaat hier voorlopig alleen om basisvormen, maar als de techniek geavanceerder wordt, bijvoorbeeld door het gebruik van meerdere kleinere speakers, kunnen complexe vormen ook worden gegenereerd. Dit kan het zelfs mogelijk maken voor artsen om op een virtuele versie van iemands lichaam een operatie te oefenen, voordat ze met het echte werk beginnen. Ook kunnen doktoren hun handen gebruiken om een bobbeltje te onderzoeken dat een CT scan ontdekt heeft.

[gv data=”IMMdQTkfne8″][/gv]

Ook musea kunnen er hun voordeel mee doen, zo denkt het team achter deze nieuwe techniek. Zo kunnen bezoekers peperdure kunstobjecten zelf aanvoelen terwijl het origineel veilig achter een glasplaatje blijft.

Het hoeft niet perfect te zijn
Ben Long, projectleider, zegt op New Scientist dat de techniek niet eens perfect hoeft te zijn om te werken. “Zelfs als er wat oneffendheden zijn, corrigeert ons brein wat het ziet en voelt zodat het bij elkaar aansluit.” Of deze techniek ervoor zorgt de Virtual Reality nog echter wordt is dus even afwachten, maar het ziet er in ieder geval interessant en veelbelovend uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *