Glas voor iPhones blijkt allang onbreekbaar te kunnen zijn

apple-iPhone-scherm-onbreekbaar
Apple houdt de oplossing tegen, maar waarom?

Corning is een producent van de bekende Gorilla Glass schermen voor smartphones. Afgelopen dinsdag hielden zij een open dag voor journalisten. Tijdens de rondleiding en gesprekken volgde er een opvallende onthulling. Het is volgens de glasproducent namelijk technisch al lang mogelijk om een (bijna) onbreekbaar glazen scherm voor iPhones te maken. Apple wil de oplossing echter niet invoeren.

Volgens Corning kan het glas zo goed als onbreekbaar gemaakt worden door de glazen schermen ieder 0,5 millimeter dikker te maken. De iPhone XS zou dan in plaats van 7,7 millimeter dik dus 8,7 millimeter dik zijn. Dit past niet in de strategie van Apple om de telefoon steeds dunner te maken. Overigens lijkt de oplossing niet helemaal onmogelijk aangezien de originele iPhone liefst 11,7 millimeter dik was. Bovendien komen er nog steeds toestellen op de markt die wel 8,7 millimeter dik zijn, zoals de Lenovo Z6 PRO. (Qua specificaties is deze middenklasser overigens geen vergelijk).

Journalisten mochten proberen een stukje Gorilla Glass klasse 6 stuk te maken ter illustratie. Wat ze ook deden, het bleek niet mogelijk om dit sterke glas te breken. Ook een valtest van 2 meter hoogte bleek niet voldoende om zelfs een kras op het glas te maken. Voor de volledigheid gaven de technici van Corning aan dat in dat geval wellicht wel schade aan interne onderdelen zou kunnen ontstaan.

Corning legde overigens niet exact uit welk type glas wordt gebruikt voor de huidige iPhones, maar gaf wel aan op de ‘preferred suppliers list’ te staan. Ook gaf de woordvoerder aan dat het glas voor de iPhones in eerste instantie 1 millimeter dik was en nu nog maar 0,4 millimeter. Ook onthulde de zegsman dat men werkt aan een glas dat flexibel en daardoor onbreekbaar is. Dit enerzijds vanwege de opkomst van buigbare schermen, maar ook omdat telefoons steeds flexibeler blijken.

Waarom Apple niet aan een iets dikker scherm wil is niet duidelijk, al twijfel ik er niet aan dat de lucratieve reparatiemarkt een optimale klantbeleving bij Apple ook bij dit besluit de hoogste prioriteit heeft.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *