God of War reviewoverzicht: letterlijk perfect (10/10)!

Kratos is een beaaast
Kratos’ verhaal is briljant als nooit tevoren.

Afgezien van alle kleine verschillen tussen de Xbox One en de PlayStation 4 is er één overduidelijke reden waarom je die laatstgenoemde zou kunnen verkiezen boven Microsoft’s console: God of War. De briljante, gewelddadige, karakteristieke serie over Kratos, de titulaire god van de oorlog, is namelijk alleen speelbaar op de PlayStation. De aankomende reboot van de franchise is zoals Kratos zelf goddelijk, want bijna alle media noemen de game perfect!

Polygon – 10/10
God of War is al sinds de release van de eerste game op de PlayStation 2 een iconische ‘exclusive’ voor het platform. God of War (2018) bouwt voort op de geliefde antiheld Kratos, maar gooit het ditmaal over een zeer vernieuwende boeg. “Tijden veranderen en de nieuwe God of War, deels sequel (het verhaal gaat verder waar het gebleven was) en deels reboot (het avontuur is trager en de karakterisatie is diepzinniger), heeft meer heroïsche ambitie dan ooit.”

[gv data=”gOE2BVRCUkM”][/gv]

Kwa verhalenvertelling is God of War uitgesproken, gecontroleerd en volwassen geworden (Kratos heeft in deze game zijn zoon Atreus aan zijn zijde), maar kwa gameplay is het de oude vertrouwde Kratos. “De Goden en Kratos’ verleden staan in de weg van goede bedoelingen en al snel zijn Kratos en zijn zoon ondode soldaten, elven, trollen en andere mythologische wezens (met gekke namen en nog gekkere eigenschappen) aan het ontleden.”

Conclusie? “Elk aspect van de game is excellent op zichzelf, maar nog belangrijker, alles accentueert de visie daaromheen. Sommige die-hard fans zijn bang dat dit niet hetzelfde zal zijn als God of War 1. Ik zou zeggen, gelijk hebben jullie. Het is nog veel beter.”

The Guardian – cijfer n.v.t.
Het nieuwste aspect van de God of War-serie is zonder twijfel de toevoeging van Kratos’ zoon, Atreus. “Atreus is veel meer dan een irritante sidekick die hij had kunnen zijn. In plaats daarvan complementeert hij Kratos’ straffe en humorloze dialoog met kwikslagen en grappige observaties waardoor zijn vaders intense serieusheid en onkunde in het inzien van het grappige van dingen verandert in een ‘running joke’.”

“Deze God of War beeldt Kratos als een persoon af, niet als een instrument van uitbundig geweld. Het lukt de ontwikkelaar niet alleen, maar ze veranderen de reis van Kratos en zijn zoon in een van de beste games van de afgelopen jaren.” The Guardian is daarentegen nog niet klaar met de regen aan complimenten: “Het is bijzonder zeldzaam om een game te zien die alles bereikt wat het probeert te bereiken. God of War zet een nieuw standaard zowel op het technologische gebied als wat betreft het verhaal. Het is een game die – tot voor kort – nooit mogelijk had kunnen zijn.”

IGN US – 10/10
Een van de weinige kritiekpunten van de God of War-reeks is zijn relatief eendimensionale hoofdpersoon. Ja, Kratos is een demigod en vermoordde zijn vrouw en kind in een woedebui, maar verder was het vooral hakken en zagen met de totale bad ass. Nou, in de reboot is dat wel anders.

[gv data=”K0u_kAWLJOA”][/gv]

“[God of War] is een game waarin Kratos – eerst een eendimensionaal personage – een complexe vader, krijger en monster wordt, strijdend op zowel het slachtveld als in zijn hart, mede omtrent het behandelen van zijn zoon. De overduidelijke zorg die in de gamewereld, de personages en de gameplay werd gestopt, maakt dit de meest ontroerende en memorabele game uit de serie.”

Geen halve maatregelen van IGN. Zou het oh zo abstracte doch geprezen woord nog vallen? Jazeker. “Ik verwachtte toffe actie van God of War en dat kreeg ik met bosjes. Maar ik zag de spannende avonturen niet aankomen; een game waarin ieder aspect het andere complementeert om zo samen niets minder dan een meesterwerk te vormen.” Boem, meesterwerk.

God of War komt op 20 april uit voor de PlayStation 4.

Nog geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *