Goh. Telco’s verdienen steeds minder aan sms-diensten

Niet-sms'ende meisjes
Bedankt WhatsApp, Viber, BBM en Google Hangouts. Door die gratis berichtendiensten van jullie verdienen onze arme providers geen reet meer met messagingdiensten. Een trend die de komende jaren stevig doorzet.

Strategy Analytics doet in een rapport uit de doeken in hoeverre de mondiale omzet uit messagingdiensten van telefoonproviders zal dalen. De analisten beweren dat dit tussen 2013 en 2017 maar liefst 23 procent zal zijn. Alleen in 2013 daalde de omzet uit sms en mms al met vier procent naar ruwweg 104 miljard dollar.

28 procent daling in Europa

De schuld wordt niet alleen in de schoenen van gratis, of bijna gratis, berichtendiensten geschoven. Ook de onderlinge concurrentie tussen providers brengt de omzet omlaag. De daling zal vooral in gebieden met een hoge smartphonepenetratie voorkomen, zoals Noord-Amerika en West-Europa. Tot 2017 wordt door Strategy Analytics een daling van respectievelijk 38 en 28 procent verwacht. (via Telecompaper)

En nee, dat gat gaan ze niet dichtlopen met kansloze WhatsApp–concurrenten zoals Vodafone Message+.

Nog geen reacties

  1. Oke, er wordt minder poen uit sms gehaald. Hoeveel verdienen onze operators aan telefoneren of de extreem stijgende mobiele data? Is het net zoals boeren die klagen over de lage inkomsten uit melk en vergeten te zeggen dat ze uit andere producten wel veel winst halen?

    • @shaunjanssens: nee, het is zoals bij PostNL; “klagen” dat er minder post verstuurd wordt en er dus minder winst gemaakt wordt, maar ondertussen wel flinke winst boeken door je personeel ongeadresseerde RECLAME te laten bezorgen. Post is allang niet meer de Core Business bij dat bedrijf.
      En omdat het zo goedkoop mogelijk moet krijgen de bezorgers slechts een kwartiertje extra per wijk, ongeacht het feit dat ze in sommige gevallen (lees: meestal) meer tijd kwijt zijn met (meermaals) bijladen op een depot.

  2. Oke, er wordt minder poen uit sms gehaald. Hoeveel verdienen onze operators aan telefoneren of de extreem stijgende mobiele data? Is het net zoals boeren die klagen over de lage inkomsten uit melk en vergeten te zeggen dat ze uit andere producten wel veel winst halen?

    • @shaunjanssens: nee, het is zoals bij PostNL; “klagen” dat er minder post verstuurd wordt en er dus minder winst gemaakt wordt, maar ondertussen wel flinke winst boeken door je personeel ongeadresseerde RECLAME te laten bezorgen. Post is allang niet meer de Core Business bij dat bedrijf.
      En omdat het zo goedkoop mogelijk moet krijgen de bezorgers slechts een kwartiertje extra per wijk, ongeacht het feit dat ze in sommige gevallen (lees: meestal) meer tijd kwijt zijn met (meermaals) bijladen op een depot.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *