Goldman Sachs investeert in AI-marketeers

Is dit een robot
Wacht, dus werk in de online marketing werd tot nu toe nog niet gedaan door robots?

Wist je dat het schrijven van de perfecte marketingtekst echt helemaal geen bal met creativiteit te maken heeft? Persado weet wel, en het gaat met die kennis waarschijnlijk hartstikke rijk worden. Goldman Sachs pikt een graantje mee.

De Persado-software is in staat zelfstandig reclame-boodschappen te schrijven en het bedrijf krijgt nu een zak geld ($30 miljoen) van bank Goldman Sachs om zijn ambities te verwezenlijken. Goed nieuws voor Persado en goed nieuws voor Goldman Sachs waarschijnlijk.

Het idee is ontstaan in 2010, toen topman Assaf Baciu en Alex Vratskides werkzaam waren bij Upstream, een bedrijf in de mobiele marketing. Zij zagen hoe het veranderen van een enkel woord een enorm effect kon hebben op de cijfers en vroegen zich af of je daar algoritmes voor kon ontwikkelen of er andere concepten uit de kunstmatige intelligentie op kon toepassen. En warempel. Die algoritmes veranderen de inferieure linker tekst in een als een tierelier cross/up/down-converterende rechtertekst:

Text

De resultaten die Persado neerzet liegen er niet om. Volgens topman Assaf Baciu zouden er al 4000 reclame-campagnes hebben gedraaid met teksten van de software, waarbij er een stijging van bijna 50% was in de zogenaamde conversion rates (percentage mensen dat klikt of koopt). Persado kan zelf cognitive content ontwikkelen, zoals Baciu het noemt, teksten die erop gericht zijn de doelgroep aan te spreken.

Behalve Goldman Sachs investeren ook alle investeerders uit een vorige ronde opnieuw in het bedrijf, waaruit we kunnen afleiden dat er behoorlijk wat vertrouwen is in een goede afloop. Oftewel, dat de kunstmatig intelligente tekstschrijvers gewoon lekker gaan verkopen en geen banners maken waarin de holocaust ontkend wordt, ofzo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *