Google 20 jaar! Van startup tot bedrijf van $800 miljard

Google is 20 jaar en dat vergt een 'korte' samenvatting van de geschiedenis van het miljardbedrijf
Google’s rijke geschiedenis samengevat in ‘slechts’ 1000 woorden.

Google bestaat deze week (afgelopen dinsdag, 4 september om precies te zijn) 20 jaar en dat mag gevierd worden. In die twee decennia maakt het miljardenbedrijf het internet tot een mensheid-veranderende technologie, indexeerde ze het chaotische internet, revolutioneerde ze de manier van adverteren en werd het zo’n huishoudelijk begrip, dat er een werkwoord van is gemaakt. Dit is Google’s twintigjarige succes en monopolisme in een notendop.

PageRank
Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin studeerde allebei aan de Stanford University in Californië, midden in het centrum van een stadje genaamd Silicon Valley. De twee waren op zoek naar een manier om het internet gemakkelijk begaanbaar te maken. Tot voorheen was het piepjonge internet namelijk een ratjetoe aan losse pagina’s en verdwaalde URL’s, totaal niet gebruiksvriendelijk en slechts overzichtelijk gemaakt door een aantal zoekmachines zoals Archie en Yahoo!.

Deze relatief inefficiënte manier van internetten zou in 1996 veranderen, toen PageRank gelanceerd werd op het privénetwerk van Standford. De technologie, een algoritme, draait volledig om de manier waarop websites met elkaar gelinkt zijn. De populariteit en relevantie van een website werden daarmee volledig omgegooid; niet langer was het een waslijst aan meestal irrelevante zoekresultaten, maar een manier om in te schatten hoe betrouwbaar en belangrijk een website was op basis van de zoekparameters. Meer hyperlinks naar een bepaalde website suggereert immers meer relevantie.

Googol
Dat werd de ruggengraat van wat we vandaag als Google kennen. De heren verhuisde naar de garage van Susan Wojcicki, later CEO van YouTube, en richtte in 1998 Google op, vernoemd naar de mathematische term googol, een één met honderd nullen erachter. Met een verkregen investering van $100.000 dollar gingen ze aan de slag om het internet-era een kickstart te geven.

De jaren daarop draaide om het vergroten van de macht van Google; het internet groeide exponentieel en de competitie om het winnen van dé beste zoekmachine was begonnen. En het was in deze eerste paar jaar dat Google hun toekomstige dominantie wist voor te bereiden. Veel zoekmachines waren namelijk druk bezig met het verdienen van geld. Dat leverde een onprettige, regelmatig tergende gebruikerservaring op. Google was (en is) tevens ontzettend snel; de infrastructuur achter de zoekmachine was ontworpen op groei en kon dus gemakkelijk uitdijen met het internet zelf.

Yahoo! maar een eind op
Maar Google was niet altijd de leider op het gebied van zoekmachines. Sterker nog, concurrent Yahoo! was in de beginjaren veel populairder dan Google. De concurrent probeerde Google in 2002 zelfs over te kopen voor een (toen behoorlijk stevig) bedrag van $3 miljard. Google wees het aanbod naar eigen zeggen af omdat het zichzelf inschatte op een waarde van tenminste $5 miljard. Jaren later wordt Yahoo! overgekocht door Verizon voor het ironische bedrag van, jazeker, ongeveer $5 milard dollar.

In datzelfde jaar lanceerde Google hun nieuws-verzameldienst Google News. Het zou een revolutie ontketenen voor digitale media. Sterker nog, zonder Google News was de fysieke krant wellicht tegenwoordig niet eens aan het uitsterven en had Apparata misschien geen poot om op te staan.

1 april 2004
Hoewel velen dachten dat het een 1 april-grapje was, lanceerde Google op die datum weldegelijk een revolutionair product. Gmail versloeg gemakkelijk alle concurrentie door de manier waarop het gebouwd werd, en door de gigantische hoeveelheid opslagruimte.

Paul Buchheit zocht een oplossing voor het communicatieprobleem binnen het bedrijf en bouwde een responsieve client voor wat we nu kennen als Gmail. Bij de lancering overrompelde het alle andere mailservices door de meegeleverde opslagruimte van 1GB, een kolossale hoeveelheid ruimte voor mailtjes vergeleken met de luttele MB’s van andere services.

In datzelfde jaar gaat Google naar de beurs en als IPO verkoopt het bedrijf haar aandelen voor $85 per stuk; een totaalwaarde van zo’n $1,7 miljard voor het bedrijf. Nu, 12 jaar later, is het bedrijf hard op weg om een biljoen dollar waard te zijn. Voor de duidelijkheid, dat is 1000 miljard.

[gv data=”UIuNiYxYfEQ”][/gv]

2005 – 2008
In de jaren daarop gebruik Google de gigantische populariteit (en bijkomende inkomsten) om verder uit te breiden in de tech-wereld. In 2005 komt het bedrijf met Google Maps. Het was simpelweg een karig vorm van Google Earth en bevatte nog geen route-functie op Street View. Het werd bij de lancering dan ook niet enthousiast verkocht: “Maps kan best handig en leuk zijn,” aldus Google.

Het jaar daarop wint Google wederom een strijd om een groot deel van de markt en neemt het beginnend video-platform YouTube over. De prijs? Een karige $1,7 mijlard. Het werd de conclusie van een lange strijd om het video-verkeer op het internet.

In 2008 lanceert Google wederom een ongekend belangrijk project: Google Chrome. Het zou de snelste en meest stabiele browser zijn en groeide in 10 jaar tijd uit tot de meest populaire browser ter wereld (met zo’n 60% van de internetters). Dit is er allemaal nieuw na de 10 year anniversary update.

Het toppunt van Google’s revolutionaire producten kwam wellicht in datzelfde jaar, toen de eerste versie van Android uitkwam. Het zou een van de vele manieren zijn waarop Google als monopolistisch megabedrijf alle hoeken van tech opzoekt. Tegenwoordig draait meer dan 85% van alle smartphones op Android.

Google als reclame-bedrijf
Naast zoekmachine is Google natuurlijk hoofdzakelijk iets anders: web advertiser. Dat begon in 2000, toen het bedrijf AdWords lanceerde. Dit systeem liet bedrijven digitaal en geautomatiseerd bieden op adverteerder-plekken in de zoekmachine.

Met de lancering van AdSense een paar jaar later konden websites via Google gepaste banners laten plaatsen om zo wat reclame-inkomsten te werven. Tegelijkertijd kocht Google DubbleClick over, een bedrijf dat zich tevens specialiseerde in gepersonaliseerde, aangepaste advertenties.

Google nu
In de laatste jaren heeft Google zich op allerlei terreinen begeven. Van Google Glass tot zelfrijdende auto’s en van een geflopt sociaal medium tot eigen smartphones. Google is letterlijk en figuurlijk van alle markten thuis.

Dat levert nogal eens problemen op en het conglomeraat krijgt dan ook meer dan eens rechtszaken naar hun hoofd geslingerd. Zo liep er bijna 10 jaar een rechtszaak tussen Google en Oracle en moest de zoekgigant recentelijk miljarden aftellen vanwege machtsmisbruik. Tja, hoge bomen vangen veel wind en Google is ook niet altijd de makkelijkste vanwege het kolossale formaat van het bedrijf.

Hoe je het ook wendt of keert, Google is een begrip onder zo’n beetje ieder geletterd persoon. Van smartphones tot het internet en van gadgets tot navigatie, er is weinig dat Google niet praktisch domineert. Het bedrijf zette eigenhandig een superieure zoekmachine op en verandert tot op de dag van vandaag de manier waarop het almachtige internet, in alle facetten van het woord, gebruikt kan worden. Tegelijkertijd vecht het bedrijf met zijn eigen gewicht, invloed en aansprakelijkheid in een era waarin de parameters, beperkingen en eventuele doem-stichtende gevolgen nog uitgevogeld moeten worden. Eén ding is daarentegen zeker: Google zal aan het voorfront staan.

Eén reactie

  1. Best stom hoe Google met zijn tientallen (gratis) extreem toegankelijke en innoverende services. nog zoveel midner “Waard is” dan Apple.
    Ik gun Google het beste, ik maak immers al jaren zeer tevreden gebruik van een flinke lading van hun services.
    Heb er nooit problemen mee gehad, en ze werken op nagenoeg elk apapraat.
    Wat wil je nog meer? 😀
    (Minder reclame? nah, zo erg zijn die reclames niet eens, zet de TV een kwartiertje aan en Google is ineens poeslief lol)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *