Google heeft een Maserati onder handen genomen

Android N
Omdat infotainmentsystemen in de auto vaak zuigen en de zoekgigant het beter denkt te kunnen.

Het is altijd even wennen wanneer je in een nieuwe auto stapt. Met uitzondering van auto’s die onder een concern vallen werkt elk infotainmentsysteem wel anders. Daarbij valt zeker op te merken dat niet elk systeem even prettig werkt. Soms is het een kwestie van wennen maar soms is het écht een totale verschrikking. Te langzaam, te flitsend of een vervelend touchscreen. Wie heeft immers niet een keer scheldend in de auto blindelings op allerlei knopjes gedrukt?

Techbedrijven voelen je en werken op de achtergrond aan eigen systemen. Dit zagen we al eens eerder voorbijkomen in de vorm van Apple Car en Android Auto. Langzaamaan zijn de systemen ook inmiddels daadwerkelijk te gebruiken in diverse nieuwe auto’s. De zoekgigant toonde gisteren tijdens de Google I/O conferentie Android N voor in de auto. Een nieuw concept dat gebruikt kan worden via Android Auto.

Om dit nieuwe systeem te laten zien had Google een Maserati Quattroporte meegenomen. In het interieur een 15-inch scherm, dat overigens wat wegheeft van een Tesla Model S, gekoppeld aan een Snapdragon 820 chipset van Qualcomm. Het infotainmentsysteem werkt middels Android N. Hierdoor lijkt het net of er een grote tablet in de auto is geïnstalleerd. Het voordeel hiervan is dat de bediening eenvoudig werkt, al helemaal voor mensen die gewend zijn aan de interface van Android. Een nadeel is dat er een groot scherm in de middenconsole is gepropt en daar moet je maar net zin in hebben.

Android

Via het systeem kun je allerlei zaken bedienen zoals navigatie en muziek. Dit kan zelfs tegelijk aangezien het scherm zich deelt in een split-situatie. Naast entertainment is het tevens mogelijk om de airconditioning te bedienen via het scherm, of zaken zoals de stoelverwarming.

Een ander noemenswaardig detail is dat een ander digitaal display achter het stuur communiceert met het grote display in de middenconsole. Zo kunnen onder andere navigatieaanwijzingen worden weergegeven op dit scherm. Op deze manier blijven je ogen enigszins gericht op de weg. Een pluspuntje op het gebied van veiligheid.

Is dit dan baanbrekende innovatie? Nee, verre van dat. Andere merken bieden soortgelijke systemen aan. Het unieke aan dit concept is dat Android N universeel werkt. Middels een samenwerking met Google kunnen we dit systeem dus vaker gaan terugzien in nieuwe auto’s. Waar Apple Car en Android Auto fungeerden als babystapjes binnen de wereld van infotainment is de toevoeging van Android N een kleine revolutie te noemen.

Google kondigde ook aan dat Android Auto in de nabije toekomst als standalone app te gebruiken zal zijn. Alle functies van dit systeem worden dan weerspiegeld op je smartphone. Door je toestel in een houder te plaatsen creëer je op deze manier je eigen infotainmentsysteem, hetzij op een kleiner scherm. De update zal dit jaar nog worden uitgerold. Een demonstratievideo in een Maserati Quattroporte check je op Autojunk.

Nog geen reacties

  1. Ik vraag me af wat de motivatie was om voor een Quattroporte te kiezen. Als het toch allemaal custom werk is, waarom dan geen betaalbare auto nemen?

  2. Opzich wel aardig, maar het interieur van de Quattroporte gaat er niet op vooruit…. Verder blijven de touchscreen allemaal veel minder goed werken dan gewoon fysieke knoppen. En voor je navi kaartje heb je echt geen unit van 15″ nodig.

        • @griffendahl: nauwelijks, al die onzin met grote draaiknoppen en knoppen op de rand van de middenconsole werken net zo onhandig als een touchscreen. Je moet nog steeds je ogen van de weg halen om ze te bedienen. Een ouderwetsche radio met draaiknoppen (links volume, rechts zender) is eigenlijk nog steeds de best oplossing voor muziek. Oke, misschien een paar voorkeurkeuze zenders onder grote knoppen, maar daar moet het ophouden.

          Navigatie? Voice interface a.u.b. (ik ben nog steeds onder de indruk van hoe goed TomTom’s NB1 in de mazda juist *dat* onderdeel goed voor elkaar had – simpel maar doeltreffend). Telefoon interface? Idem. 1 knop op het stuur om de voice interface te activeren is voldoende (oke, voor de telefoonfunctie zitten er nog 2 knoppen op: opnemen en neerleggen. Daar kan de eerste eigenlijk wel van weg).

          Clima: 1 enkele draaiknop (of eventueel 2 als je dan echt links/rechts gescheiden wil hebben). Stoelverwarming: idem. En de rest is niet belangrijk.

          • @Griffin: ’t Is vooral dat als je navischerm op de fijnste plek zit, bovenop je dash dus. Dat je dan altijd uit je stoel moet om de touchscreen te bedienen, een MMI knop kun je makkelijk bedienen.

            Navigatie gebruik ik inderdaad ook volledig op spraak in mijn Audi, en dat gaat prima.

          • @griffendahl: de fijnste plek is natuurlijk in je voorruit gespiegeld. Maar vooruit, dashboard of (liever niet naar mijn idee maar toe maar…) er bovenop is ook oke. That’s not the point though. Die draai / kiep / druk knop heeft interactie met een scherm nodig waarvoor je nog steeds naar het scherm moet kijken om het apparaat te bedienen. Er is immers geen direct voelbare feedback waarmee je iets instelt. Geluid (radio) daarentegen hoor je veranderen als je aan de volumeknop draait, daarvoor hoef je je ogen niet van de weg te halen. Daarom: geen draaiknop op een navi (nog even afgezien van hoe inefficient zo’n ding is om bijvoorbeeld een straatnaam mee in te voeren).

          • @Griffin: Straatnamen kan je er gewoon mee opschrijven, werkt als een trein… Nog steeds fijner als touchscreen.

            Ik ben met je eens dat HUD fijner is als een scherm, maar blijf overtuigd dat MMI/iDrive/COMMAND way fijner is als touchscreen.

  3. Ik kan bevestigen dat het infotainmentsysteem van Maserati niet subliem is. Althans, het is niet Maserati-waardig. Maar zo’n gigantisch scherm a la Tesla doet afbreuk aan het interieur.

  4. Nadeel van android (mijn ervaring) is dat het na verloop van tijd gewoon verschrikkelijk traag wordt. Dat moet je niet willen als je een auto van 5 jaar oud koopt. Je koopt immers ook geen smartphone van 5 jaar oud.

    • @wildewesten: ik heb in mn Seat mirrorlink, daarmee werkt het navi scherm via usb-C kabel (met lading) op de hardware van mn Nexus smartphone die altijd up to date is met Android Auto. Werkt subliem, stemknopje op het stuur en ik spreek mn bestemming in, stemherkenning is zo goed dat ie negen van de tien raak is. Geen knopjes of touchscreen (heeft ie wel) nodig. En kost nog geen 200€ extra ipv ingebouwde navi die veelvouden kost… Enkel nadeel uiteraard dat iemand die de auto leent geen Navi heeft. Dan weer voordeel, een dief is er ook weinig mee…

  5. Een advertentieboer in je auto, dat moet je gewoon niet willen. Verder denk ik dat dit hele idee niet aan gaat slaan, autofabrikanten willen hun eigen systemen behouden. Dat zie je nu ook met carplay en android auto, dat is meer een kale seniorenmodus voor het uitgebreide navigatiesysteem dan een echte revolutie in je auto.

    • @dampu020: (Hopelijk) juist wel (AM)OLED. Is veel rustgevender voor de ogen tijdens de nachtelijke ritten mits de graphical user interface er ook op aanpast. Bij LCD kijk je alsnog in een lichtbron wanneer die “zwart” weergeeft. Als je geen fan bent van de fletse kleuren van OLED, weet dan dat je het altijd nog kunt kalibreren.

  6. Gevalletje ‘schoenmaker…’. De ervaren autofabrikant weet namelijk al lang dat touchscreens in een auto niet prettig werken; fysieke knoppen zijn sneller en veiliger. En wat mij betreft mag zo’n enorme lap glas in t rijtje automaat, turbo, voorwielaandrijving… Oftewel redenen om een auto niet te kopen.

  7. Afgrijselijk! Maserati biedt verfijnde interieurs zonder veel toeters en bellen noch kerstboomeffecten en nu maakt Google er dit van!? Maserati staat voor zowat alles waarvoor Tesla niet staat, stopt Google er zo’n tesla-tv in… Heiligschennis 😉

      • @mashell: De aanpassing van google kan je modern noemen maar bezwaarlijk chique. Het relatief sobere is net de sterkte: ga je richting Tesla – die kwalitatief toch niet zo kwalitatief staat aangeschreven en al zeker niet op niveau van huidige generatie Maserati (ben zelf rijder en ken er natuurlijk wel een paar, net als Tesla-rijders) – dan haken heel wat mensen (waaronder ikzelf) af: dit is niet te combineren met waar de wagen voor staat, wat je er van verwacht en wat je ook ervaart.

  8. Men hoort van mensen dat ze touchscreens onhandig vinden in auto’s. Men heeft wetenschappelijk onderzocht dat ze gevaarlijker zijn. En nu is de tendens om niet touchscreens uit auto’s te halen maar gewoon het hele interieur 1 groot touchscreen te maken..

    Ik niet snap 😛

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *