Google moet nog even wennen aan cryptomunten

Google-Bitcoin-Ripple-XRPZoekmachine en algoritmes interpreteren zoekopdrachten op hun eigen manier.

In december 2018 moest de CEO van Google voor de Amerikaanse senaat komen. Hier werd hem onder andere de vraag gesteld of de zoekmachine beïnvloed kon worden. Het antwoord luidde ontkennend. De Google topman zei letterlijk: “Google’s AI algorithm looks at every keyword based onthings like relevance, freshness, popularity and how other people are using it”. Met deze quote in het achterhoofd moeten de mensen die vanmorgen naar de term ‘bitcoin’ zochten verbaasd opgekeken hebben. Zij zagen namelijk deze weergave van de resultaten.
Google-Bitcoin-AI

Inderdaad, Bitcoin wordt klaarblijkelijk breed gezien als een economische bubbel die in 2018 is ingestort. Dat is niet het meest prettige nieuws als je op zoek bent naar wat achtergrondinformatie over de munt van de toekomst. Bovendien lijkt de oorzaak van de koersdaling geen bubbel. Hoe invloedrijk deze meldingen kunnen zijn lees je in dit artikel. Overigens is de tekst inmiddels weer verdwenen en vervangen door een neutralere versie.

Ook Ripple (XRP) heeft te maken met de nukken van de zoekmachine. De vraag ‘How to buy Ripple’ is namelijk steeds populairder en een van de meest gestelde vragen aan de zoekmachine van Google. Mensen die wat verder ingevoerd zijn in cryptovaluta weten dat Ripple het bedrijf is dat een token (XRP) in de markt heeft gebracht. Feitelijk willen de mensen dus niet het bedrijf maar de cryptomunt kopen. Door de vele zoekopdrachten leidde Google de mensen vaak naar de site van Ripple terwijl men daar niet moest zijn. Dit zorgde, zowel bij kopers als verkopers voor zoveel ongemak dat Ripple’s directeur Monica Long in een Tweet aangaf dat Ripple niet te koop is, maar XRP uiteraard wel. Nu maar hopen dat Google’s AI het geen nieuwe economische bubbel vindt.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *