Google Stadia – Worden consoles binnenkort obsoleet?

Interessant vraagstuk
Xbox en PlayStation zullen moeten oppassen. De vraag is niet ‘of’, maar ‘wanneer’.

Google is keihard ingesprongen op de game-industrie met hun nieuwste dienst, genaamd Stadia. De ‘Netflix van games’ is een streamingdienst die gamen zónder console (en op elk scherm) mogelijk maakt, zonder de technologische tekortkomingen van een apparaat. Gaat het jongens als Xbox en PlayStation obsoleet maken?

Het concept is simpel: ‘consoles’ bij Google draaien on demand de game waar jij op dat moment zin in hebt. De game die je speelt wordt gestreamd naar je laptop, TV of mobiele telefoon en eventueel met de speciale controller (direct in connectie met de servers via Wi-Fi) kun je alle games altijd spelen.

Nu, games streamen via hardware die niet bij je thuis staat is niet nieuw. Apple gaat het concept waarschijnlijk ook oppakken, Nvidia heeft een vergelijkbare dienst en er is zelfs een Nederlands platform dat games op abonnementenbasis verkoopt, niet per game. De vraag is, is dit de toekomst?

Daarvoor moet je naar een aantal ontwikkelingen kijken in de game-industrie. Natuurlijk is streamen over het algemeen steeds populairder aan het worden en binnen de game-industrie is dat niet anders. Wat die tendens verder aanwakkert is het feit dat games veelal niet meer fysiek van een gebruiker zijn. Via Steam of de aankomende Xbox One S (zonder CD-lade) koop je een game, maar eigenlijk koop je alleen bestanden. De game is niet fysiek van jou.

Met die tendens in het achterhoofd is het slechts een kleine stap naar bijvoorbeeld Google Stadia; je koopt een abonnement op games, geen game zelf. Althans, als dat de weg is die Google in wil slaan. Op dit moment is het nog onduidelijk of Google voor een abonnementenstructuur zal gaan of een systeem waarbij je nog steeds een game moet aanschaffen.

Wat ook het idee is, je hebt geen console of gaming PC meer nodig om straks triple A-games te spelen. En dat is vooral interessant aan deze ontwikkeling. Nogmaals, Google is niet de eerste die dit doet, maar wel het grootste bedrijf met de meeste financiële middelen om dit voor elkaar te boxen.

En het lost een belangrijk probleem op. Niet langer hoef ik mezelf als PC masterrace-aanhanger te verkondigen en niet langer hoeven vriendengroepen te imploderen over die ene guy die een Xbox kocht voor Red Dead Redemption II terwijl de rest een PlayStation heeft (ja, ik was die guy). Neen, niemand hoeft straks meer gaming hardware aan te schaffen, want dat doet Google voor je.

In de onderstaande aankondigingstrailer krijg je een goed idee van wat Google met Stadia wil. Overigens krommen mijn tenen een beetje van de trailer, want het is heel erg duidelijk dat ze vrouwen ook bij het project willen betrekken. Nu, recent onderzoek wijst uit dat de gamer-markt voor 45% uit vrouwen bestaat, maar dit is een beetje onevenredig. Er zitten zelfs twee gamende oma’s in de trailer!
[gv data=”Q_dggN2rN3A”][/gv]

De vraag of cloudgaming dus het nieuwe gamen gaat worden, is wat mij betreft beantwoord: jazeker. Voor mij is het niet de vraag ‘of’, maar ‘wanneer’. Er is namelijk nog een hele grote technologische drempel waar Google met Stadia overheen moet.

Zo testte de zoekgigant Assassin’s Creed: Odyssey uit op Stadia en behaalde met een internetconnectie van 25 megabits per seconde op een resolutie van 1080p gemakkelijk 60 frames per second. Maar ja, dan moet je wel een hele goede en vooral ook stabiele internetconnectie hebben. Ook de vertraging tussen client en server kan voor zogenoemde input lag zorgen; je klikt en pas enkele milliseconden later registreert de server het, waarna het ook nog teruggestuurd moet worden naar jouw scherm.

Vooral dat laatste probleem is eigenlijk niet meer zo relevant; internetconnecties worden sneller en stabieler, maar het is weldegelijk nog een bottleneck. Maar in het tech-era gaat de internetsnelheid van zo’n beetje iedereen exponentieel omhoog en dus lijkt het me een kwestie van tijd voordat niemand meer een console of PC thuis heeft staan. De prijs die Google gaat vragen voor de dienst is dan denk ik doorslaggevend voor de kwestie: gaan we nu al overstappen op cloudgaming, of zit daar nog een generatie met PlayStation 5 tussen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *