Google stopt met beruchte Gmail feature

Gmail
Toch moeten we zeker niet te vroeg juichen.

Gmail is volgens velen een erg handige en overzichtelijke maildienst. Wellicht iets minder aangenaam is dat Google via de dienst jouw mails analyseert en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties toont. Google meldt echter dat het later dit jaar hiermee gaat stoppen. Dat wil echter nog niet zeggen dat Google jouw Gmail volledig met rust laat.

In een interview met Bloomberg meldt het hoofd van Google’s cloud-tak Diane Greene dat verschillende bedrijven twijfelden om zich aan te melden voor de betaalde Gmail-versie, G Suite. Hoewel de betaalde versie niet eens mail-content gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties, bleven veel bedrijven zich ongemakkelijk voelen door de scan-praktijken van Google.

Vandaar dat ook de gratis versie binnenkort niet meer over deze ‘feature’ beschikt. Dit wil echter niet zeggen dat Gmail stopt met het bekijken van je mails: het bedrijf gebruikt simpelweg niet meer de inhoud van de berichten.

Ook de advertenties in de maildienst blijven bestaan en worden gebaseerd op andere handelingen die je uitvoert op het web. Bovendien moet Gmail wel content voor je blijven scannen, aangezien het op deze manier ook malware, spam en andere ongewenste berichten voor jou filtert.

Bonus: Microsoft nam al eens eerder de Gmail-praktijken van Google op de hak, zoals je in onderstaande video kunt zien.

[gv data=”OrkAuwaoFGg”][/gv]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *