Google suggereert trefwoorden voor racistische reclame


Met het huidige algoritme speelt Google adverteerders in de hand met het vinden van een racistische doelgroep.

Google heeft een hoop mogelijkheden omtrent hun service. Naast het filteren van nepnieuws en het suggereren van nieuwe, interessante informatie kan het natuurlijk ook de verkeerde kant op gaan. Buzzfeed testte en ontdekte dat de zoekgigant racistische reclamecampagnes in de hand speelde en de adverteerders hielp bij het bereiken van een racistische doelgroep.

Evil Corp
Google weet een hoop van je. Waar je woont, wat je hobby’s zijn maar ook in hoeverre je politieke voorkeur een kant op kantelt. Dat laatste hielp adverteerders bij het vinden van hun ‘doelgroep’ door trefwoorden als ‘zwarte mensen verpesten onze buurt’ te koppelen aan de betreffende reclame. Met andere woorden, Google keurde reclamecampagnes goed die volledig gericht waren op racistische groepen.

Het miljardenbedrijf ging nog een stapje verder. Bij het invullen van een formulier (met onder andere trefwoorden) voor een reclamecampagne, geeft Google je suggesties over welke trefwoorden beter zouden zijn. Als je bijvoorbeeld ‘waarom Joden alles verpesten’ intikt, stelt Google dat je ook trefwoorden als ‘de kwaadaardige Jood’ en ‘Joden controleren de banken’ zou kunnen gebruiken.

Google reageerde snel op het onderzoek van Buzzfeed: “Ons doel is om te voorkomen dat zulke beledigende trefwoorden worden gesuggereerd, maar ook dat beledigende reclames niet worden getoond. We hebben feedback voor adverteerders waarin staat dat hun reclamecampagne te beledigend is en hierdoor geweigerd wordt.” Toch waren de racistische campagnes van het medium een tijdje online en verwijderde Google de meeste reclames pas nadat de site ze meermaals had gerapporteerd. Ik bedoel, het duurde ook lang genoeg voordat Google de Holocaust niet meer ontkende.

Ethische kwestie
Nu, er zijn een aantal kanttekeningen aan het probleem van Google’s reclamebeleid. Allereerst kun je stellen dat Google slechts zoekinformatie verzamelt van de gebruikers en het aan je suggereert. Het is niet de schuld van de zoekgigant dat mensen massaal ‘waarom zwarte mensen alles verpesten’ Googlen.

Aan de andere kant geeft het bedrijf uit Silicon Valley gebruikers, adverteerders in dit geval, de mogelijkheid om racistische groepen doelgericht aan te spreken met campagnes. Nu is het niet de taak van een zoekgigant om politieke geschillen op te lossen, maar voor zover ik weet is antisemitisme illegaal en zou het zeker niet een mogelijke doelgroep mogen zijn in Google’s reclametak.

Wat denk jij? Zou Google tijd moeten steken in het aanpassen van haar algoritmes om zo beschaafdere reclamecampagnes als standaard te verkrijgen (zoals ze ook al met apps deden), of moeten adverteerders zich kunnen richten op iedereen, ook racistische groepen?

Nog geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *