Google vs. Apple: Wat zijn de grootste verschillen?

Strijd der titanen
Een strijd der titanen, vanaf de oprichting aan toe.

In de wereld van tech kun je het zo gek niet bedenken, of het wordt door een bedrijf gemaakt. Toch zijn er twee spelers die praktisch iedereen kent en die tevens het merendeel van het geld binnen harken. Google en Apple zijn twee ontzettend verschillende bedrijven. In dit artikel besteden we aandacht aan de uiteenlopende aspecten van twee de twee grootste tech-multinationals ter wereld.

Origine
Voordat we beginnen moet natuurlijk even benadrukt worden dat een Google vs. Apple-lijstje een beetje… Apple’s met peren vergelijken is. De gedachtegang is daarentegen dat dit de twee grootste bedrijven in deze branche zijn. Volgens Forbes is Apple met $170 miljard dollar het meeste waard, gevolgd door Google met zo’n $100 miljard. De origine verraadt overigens al een hoop over de fundamentele verschillen van de bedrijven.

Kijk bijvoorbeeld naar Google, dat uiteraard begon met de gelijknamige zoekmachine tegenover Apple, dat zichzelf wereldwijd introduceerde door de productie van hardware zoals de Macintosh-computer. Daar ligt gelijk het eerste grote verschil. Google richt zich veelal op een variërend aanbod aan software en internet-toepassingen, terwijl Apple zich right op de fysieke markt met telefoons, computers en andere gadgets.

Beleid
Dat fundamentele verschil zie je tegenwoordig nog terug in het zakenbeleid wat de twee miljardenbedrijven voeren. Google is een pionier, probeert constant nieuwe services en systemen uit en betrekt het publiek daar al in vroege stadia bij. Dat terwijl Apple eens in de zoveel tijd met een al getest en geperfectioneerd product komt.

Dat heeft verschillende redenen. Allereerst is het vanzelfsprekend gemakkelijker om een internetdienst al dan niet te cancelen, mocht het niet goed werken. Dat terwijl een massaal geproduceerd product moet staan als een huis. Anders zit je met gebakken Apple’s.

Maar die filosofie van het proberen of consequent leveren (Google en Apple respectievelijk) gaat nog dieper. Google’s services en producten zijn namelijk grotendeels gratis. Google.com is gratis, Gmail is gratis en Chrome is ook gratis. Apple’s producten zijn daarentegen betaald, neen, uitzonderlijk prijzig. Apple richt zich natuurlijk ook op de premium markt, op geteste producten die staan als een huis. Dan moet het ook wel echt staan als een huis.

Overeenkomsten
Maar naast fundamentele verschillen hebben deze grote jongens ook een hoop gemeen. Ja, Apple wacht veelal met het introduceren van technologieën, waar andere bedrijven al langere tijd mee aan het experimenteren zijn, maar uiteindelijk leveren beide bedrijven producten voor massa’s. Dat niet alleen, ze durven ook een beetje in elkaars vaarwater te zitten.

Apple heeft Siri en Google heeft Google Assistant. Apple heeft Apple HomePod en Google heeft Google Chromecast. Apple heeft de iPhone en Google heeft de Pixel. Apple heeft uiteraard iOS en Google heeft Android. Kortom, beide bedrijven doen een worp naar zowel software als hardware, maar uiteindelijk is het fundamentele verschil de filosofie achter de producten. Lang wachten en geperfectioneerd uitbrengen of gebruik maken van feedback van gebruikers, het werkt blijkbaar allebei. Met meer dan $100 miljard doe je in elk geval iets goed.

Foto @Gustaf von Dewall/Flickr

6 reacties

  1. Wat een mega prutstuk weer … alsof safari en @icloud.com betaald zijn. Je bent een “gratis” webbrowser aan het vergelijken met “uitzonderlijk prijzige” harware blijkbaar.

    En google bied dit “gratis” aan ??? Nee bro … alles word gescreend en die gegevens doorverkocht als googles verdienmodel. Kost privacy ..

    Als je niets te schrijven hebt … schrijf dan niets. Wat een dieptrieste troep op apparata …

    • @dgh74: Google en Apple zijn wel naar elkaar toe aan het groeien. Met name Google richting Apple: met alle hardware producten bieden ze een redelijk alternatief voor veel mensen.

      Als jij een laptop, telefoon, browser, muziek-stream-dienst of navigatiesysteem zoekt: je kan bij beide bedrijven terecht. En dat zijn producten die enorm veel mensen gebruiken, waaronder ikzelf!

      Ondanks dat de prijzen voor die producten niet helemaal opgaan, daar heb je een punt, is het natuurlijk wel het geval dat de Google producten betaalbaar (tot zelfs gratis) zijn en Apple juist behoorlijk prijzig. Een ChromeBook is veel goedkoper dan een MacBook.

      Google biedt veel diensten gratis aan omdat ze inderdaad veel andere waardevolle informatie binnenharken, terwijl Apple juist de privacy wat hoger in het vaandel heeft staan.

      Dus ik begrijp het vergelijk wel: twee Amerikaanse tech-reuzen die hun zaakjes totaal anders aanpakken 😉

      • @willeme: je hoeft het mij niet uit leggen 🙂

        Natuurlijk is een vergelijk tussen de twee een leuk stuk om te schrijven en zie graag een GOEDE vergelijking komen .MAAR maak dan ook een vergekijking tussen de juiste zaken.

        Yannick schrijft dat chrome gratis is en dat je voor de iphone moet betalen … als vergelijking.

        De vergelijking is : chrome is gratis en safari is gratis.

        En dat google over het algemeen goedkoper is … tuurlijk …. maar in een vergelijking hoor je dan ook te melden dat het prijsverschil op een andere manier word binnen geharkt. Een bedrijf groeit niet naar 100 miljard met grote winsten door te suggereren dat ze alles gratis aanbieden. De pixel leverd amper iets op.

        En dan maakt yannick zelfs de grap “aaple’s met peren vergelijken” …. tjeeeez

        • Dag Dennis,

          Ik denk dat je het overzicht een beetje bent kwijtgeraakt tijdens het lezen van het stuk. We mogen het er namelijk over eens zijn dat Google hoofdzakelijk gratis diensten levert (waarvan Chrome een van de hoofdrolspelers is) en dat Apple betaalde producten levert, waaronder hoofdzakelijk de iPhone. Ik maak hier dus helemaal geen vergelijking tussen twee producten, een betaald en een gratis, maar een vergelijking tussen de focus van twee vergelijkbare bedrijven. De een biedt gratis producten aan (al dan niet in ruil voor privacy) terwijl de ander betaalde producten levert waar inderdaad gratis software voor is. Maar staat Apple bekend om Safari? Lijkt me niet. Google en Chrome zijn daarentegen een iconisch duo.

          • @yannickspinner: eeeeh volgens mij schreef je onderstaande. Weinig verwarrend lijkt me

            “Google.com is gratis, Gmail is gratis en Chrome is ook gratis. Apple’s producten zijn daarentegen betaald, neen, uitzonderlijk prijzig.”

            “uitzonderlijk prijzig” geeft een link naar de iphone X.

            Wil je chrome en gmail vergelijken dan doe je dat met (gratis) safari en icloud email. Wil je de x vergelijken met een google betaal product … dan doe je dat met pixel. Dat is namelijk een direct betaalproduct van google.

            Een opmerking als gmail is gratis maar je betaald voor een iphone is een beetje krom….

            En nogmaals …. google komt niet aan 100 miljard door alles gratis te doen. De pixel draagt maar een super klein deel bij aan die 100 miljard …. dus die 100 miljard word verdient met reclames .. advertenties … android licentie ( uiteindelijk betaald door consument ) etc etc etc. Niets is “gratis”

            Zet 1000 fotos uit griekenland op de “gratis” google fotos en de griekenland reclames vliegen in ut rond. Ander verdienmodel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *