Google wil jouw hoofd gebruiken bij advertenties

Google shared endorsements
Net zoals Facebook al een tijdje doet is Google ook van plan om jouw naam en profielfoto te gaan gebruiken bij advertenties op internet. Uiteraard doen ze dit niet bij willekeurige advertenties, maar alleen bij reclame van merken waar jij ‘iets’ mee hebt. Inbreuk op je privacy? Of een handige manier om persoonlijkere reclame te krijgen?

Google noemt deze aanpassing van hun gebruikersvoorwaarden ‘shared endorsements’ (gedeelde aanbevelingen) en het werkt als volgt. Als jij een profiel hebt op Google+ en je geeft +1’s aan (berichten van) bedrijven of je laat een openbare review achter dan kan het zijn dat jouw profielfoto en naam bij een reclame van dat bedrijf te zien zijn.

Denk hierbij niet alleen aan +1’s op het sociale netwerk zelf, maar ook beoordelingen die achterlaat in de Play Store voor apps of muziek. Ook als je via Google Local een review achterlaat bij een winkel of restaurant kan die gebruikt worden.

Deze reviews zijn sowieso openbaar en voor iedereen te bekijken, het is dus een beetje vreemd om te klagen over het feit dat ze ook getoond worden bij een advertentie. Daarnaast biedt Google een zogenaamde opt-out mogelijkheid aan. Als je dus niet wil dat je naam/foto wordt gebruikt dan kan je dat HIER aangeven.

Deze nieuwe endorsements gaan van start op 11 november voor mensen van 18 jaar en ouder met een Google+ profiel. Meer informatie van Google met betrekking tot deze materie kan je HIER lezen.

Facebook biedt trouwens géén opt-out mogelijkheid bij sponsored stories. Dat sociale netwerk geeft haar gebruikers niet de keus of ze misbruikt gebruikt willen worden.

2 reacties

  1. Veel geschreeuw om niks. Voor Nederlandse gebruikers geldt dat er een opt-in regeling is aangaande het gebruik van profielnamen en -foto’s dat wil dus zeggen dat je expliciet toestemming moet geven voordat ze deze kunnen gaan gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *