Google wil weten welke reclames je ziet. Online én offline

Google pay per gaze patent
Big Brother Google heeft een patent toegewezen gekregen voor een techniek die het mogelijk maakt om met behulp van eye-tracking te kunnen zien welke offline advertenties mensen zien en hoe ze daarop reageren. Je moet dan uiteraard wel zo’n kek brilletje op je hoofd zetten.

Laten we allereerst voorop stellen dat het hier gaat om een patent en dat het nog niet zeker is dat Google deze techniek ook daadwerkelijk gaat toepassen.

Het idee is in elk geval dat Google met behulp van eye-tracking wil kunnen zien welke advertenties mensen allemaal bekijken en ook weet hoe lang mensen er naar kijken en wat hun reactie is. Online kunnen ze dit natuurlijk al vrij aardig, maar in de offline wereld is dat een stuk lastiger.

Pay per gaze advertising need not be limited to on-line advertisements, but rather can be extended to conventional advertisement media including billboards, magazines, newspapers, and other forms of conventional print media. Thus, the gaze tracking system described herein offers a mechanism to track and bill offline advertisements in the manner similar to popular online advertisement schemes.

Voordat je helemaal in de stress schiet en je aluhoedje opzet: er is een opt out mogelijkheid en alle data wordt geanonimiseerd. Ook is het zoals gezegd nog helemaal niet zeker of Google deze technologie ook daadwerkelijk gaat toepassen.

Veel patenten die bedrijven aanvragen worden immers nooit toegepast. Wel wordt het steeds meer duidelijk dat (reclame)bedrijven beter willen weten (en meten) wat consumenten offline doen. Dat zag je bijvoorbeeld ook al bij die prullenbakken met WiFi-scanners in Londen. (via: theverge.com)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *