Google’s winst explodeert, maar koers daalt toch?

Google harkt binnen
Op papier gaat het ontzettend goed met Google, maar de koers zegt iets anders.

De kwartaalcijfers van de grote jongens in de tech-industrie druppelen langzaam binnen. Apple ging hard achteruit door de tegenvallende iPhone-verkoop terwijl Samsung hoopt met de Galaxy S10 en hun opvouwbare smartphone om de deprimerende cijfers weer op te krikken. Google zit daarentegen comfortabel met letterlijk alle segmenten waar ze zich in begeven.

Het afgelopen kwartaal was goed voor Google, zo blijkt uit de recentelijk gepubliceerde cijfers. De omzet ging met bijna een kwart (22%) omhoog naar $39,2 miljard dollar vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2017.

De totaalscore van de zoekgigant, smartphone-domineerder (binnenkort met Fuchsia) en browser-baas is nog indrukwekkender. De total omzet ging namelijk met 23% omhoog naar $136,8 miljard dollar over heen 2018. Daarbij laat Alphabet (het moederbedrijf van Google) weten in iedere noemenswaardige categorie vooruitgang te hebben geboekt.

De cijfers zijn een flinke overwinning voor Google, maar toch ging de koers na de release van de cijfers voor Alphabet omlaag. Hoe kan dat dan? Nu, dat heeft een aantal redenen waardoor investeerders een beetje beginnen te zweten.

Enerzijds zijn dat de zogenoemde ‘Other Bets’, kleinere investeringen voor kleine projecten die minder succesvol waren dan de bedoeling was. Een beetje investeerder weet daarentegen dat dat wel eens gebeurt; geen reden voor paniek, toch?

Een belangrijkere reden zijn de algemene kosten van het bedrijf, die gestaag omhoog gaan. Google is bijvoorbeeld ontzettend veel geld kwijt aan het ‘grote jongen’ blijven; het bedrijf moet Apple bijvoorbeeld betalen om Google als standaard browser te houden. Ook zijn de kosten van het overnemen van andere (kleine) bedrijven omhoog gegaan.

De laatste en wellicht ook belangrijkste factor is dat de advertentie-inkomsten lager worden. Google is naar eigen zeggen dan ook geen zoekmachine of tech-bedrijf, maar een reclamebedrijf en daarom zouden de advertenties goud geld moeten opleveren. Laten we wel wezen, dat doen ze nog steeds maar de CPC (cost per click) is sinds 2017 met bijna 30% gedaald. Geen wonder dat investeerders zich een beetje zorgen maken.

Meer lezen over de zoek reclamegigant? In dit artikel lees je waarom er 29 populaire apps werden verwijderd uit de Play Store. Hier lees je hoe Google de plek van Maps als enige navigatie-app consolideert. Tot slot beschrijven we in dit artikel hoeveel Google (en andere tech-giganten) uitgeeft aan de persoonlijke beveiliging van hun CEO.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *