Gratis apps houden? Dan gegevens delen!

Gratis apps houden? Dan gegevens delen!

Gratis apps houden? Dan gegevens delen!

Zo rollen de tech-boys, wil jij niet betalen voor je apps dan moet je maar gegevens delen.

Verleden week rolde Apple versie 14.5 van iOS uit. Allemaal leuke nieuwtjes én een ingrijpende verandering. Dat is namelijk de ‘anti-reclametracking’ functie. Gebruikers van het besturingssysteem moeten nu toestemming geven, als de app gebruik maakt van je gegevens. Dit doen zij bijvoorbeeld om gepersonaliseerde advertenties te kunnen tonen. En dat vinden zij fijn, want daar verdienen ze bakken met geld mee.

Gegevens delen

De grootste bezwaarmaker was natuurlijk Facebook en alle bedrijven die onder dit concern vallen. Het bedrijf staat bekend om het feit dat zij bijna alles van je bijhouden en daar ook iets mee doen. Nu komen Facebook en Instagram (onderdeel van) met het argument dat als je wilt dat deze apps gratis blijven, dan moet je je gegevens wel delen.

Binnen iOS mogen bedrijven eerst een scherm laten zien, voordat de pop- up van de ‘Apple Tracking Transparency’ komt. In het informatiescherm mogen en kunnen bedrijven informatie delen met de gebruiker over waarom je data met hun zou moeten delen. Facebook en andere grote techbedrijven zijn bang dat veel mensen de boel dichtgooien.

Informatiescherm

In het informatiescherm dat Facebook gaat gebruiken, staat dus dat als je zou willen gebruik maken van de app je data moet delen. Anders zou het zomaar kunnen dat deze apps straks geld gaan kosten. Chantage? Of gewoon eerlijk gebruik maken van een product waar iets tegenover staat?

https://twitter.com/ashk4n/status/1388270878870310912?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1388270878870310912%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.iculture.nl%2Fnieuws%2Fios-14-5-facebook-datadelen%2F

Bedrijven moeten vanaf nu toestemming vragen voor het gebruiken van gegevens. Facebook zegt hierbij dit te doen om advertenties te verbeteren, waarna je drie redenen krijgt om op ‘ja’ te klikken:

  1. Advertenties meer gepersonaliseerd zijn;
  2. Je gratis gebruik kan blijven maken van Instagram en Facebook;
  3. Je bedrijven hiermee ondersteunt die afhankelijk zijn van advertenties om hun klanten te bereiken.

Onder punt drie kunnen we natuurlijk Facebook zelf ook rekenen. Hieronder zie je hoe dit scherm eruit gaat zien. Ga jij toestemming geven?

Afbeelding via Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *