Gucci is piswoest op het Chinese Alibaba

Gucci is piswoest op het Chinese Alibaba
Webwinkel Alibaba, een soort eBay, Amazon en Paypal in één, wordt door luxemerken beschuldigd dat het de verkoop van namaakzooi in de hand werkt.

Alibaba ligt onder vuur omdat de webwinkelafdeling de makers van namaakgoederen geen strobreed in de weg legt. Op de site vind je daarom de meest uiteenlopende imitatiegoederen. Een door in het oog van Kering, het moederbedrijf van onder meer Saint Laurens, Gucci en Puma. Volgens de Wall Street Journal spande de Franse multinational daarom een rechtszaak aan tegen de Chinese internetgigant, maar die is tot nadere order afgeblazen. Kering gaat eerst in gesprek met de webwinkel in een poging de misstanden aan te pakken. Een rechtszaak tegen 697 individuele aanbieders gaat wel door, zo laat de zakenkrant weten.

In de aanklacht staat dat Alibaba op de hoogte was dat er illegale namaakgoederen werden verhandeld, omdat het in de omschrijving van de advertenties stond aangegeven. De namaakgoederen kregen dikwijls een goede score van Alibaba, waardoor ze hoog in de zoekresultaten verschijnen als er bijvoorbeeld werd gezocht op ‘Gucci’. Ook imitatiespul met de naam ‘Gocci’ werd dan als suggestie aangeraden.

Alibaba pareert de beschuldigingen enigszins en zegt dat het jaarlijks 12 miljoen euro uitgeeft om aanbieders van namaakgoederen aan te pakken.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *