Harley-Davidson heeft een elektrische motorfiets gemaakt!

Harley-Davidson heeft een elektrische motorfiets gemaakt!
Wie Harley Davidson zegt, zegt roffelende V-twinmotoren en pleurisherrie. In een opvallende zet die de purist zal verbazen laten ze zien dat het ook met minder decibels kan, en presenteren ze een 100% elektrische motorfiets.

De Harley LiveWire is de eerste stap van de Amerikaanse motorfietsbouwer in de elektrowereld. De V2 werd ingeruild voor een 74 pk sterke elektromotor, geplaatst in het designjasje van een naked bike. Een groter contrast met de kenschets van Harley-rijders is haast niet denkbaar.

De LiveWire, die in 4 seconden op de 100 km/u zit en een topsnelheid van 150 km/u haalt, zit nog in de conceptfase. De komende tijd trekt het merk met de e-motor langs 30 Harley-dealers langs Route 66 om reacties te pijlen en geïnteresseerden te laten rijden.

Hoe ver kom je er mee?

Net als bij elektrische auto’s valt of staat het succes met de actieradius. Harley heeft zelf nog weinig informatie naar buiten gebracht over het accupakket, maar het zou gaan om een lithium-ion model waar zo’n 80 kilometer mee kan worden afgelegd en na drieënhalf uur laden vol is. Geen overtuigende cijfers. Een van de bekendste e-bikes, de Brammo Empulse, haalt bijvoorbeeld al 200 km op één acculading. Daar liggen dus nog kansen voor het merk, want met 80 km range – in de praktijk allicht nog minder – ga je geen e-Harley aan de man brengen.

Het LiveWire-project is dan ook een manier om te peilen wat de wensen en eisen zijn van de clientèle die wel in de markt is voor een elektrische Harley. Harley-topman Richer zegt daarover:

“Because electric vehicle technology is evolving rapidly, we are excited to learn more from riders through the Project LiveWire Experience to fully understand the definition of success in this market as the technology continues to evolve.”

Klinkt het ook een beetje? Daarover kan je zelf oordelen aan de hand van onderstaande video. Harley vergelijkt het zelf met een straaljager dat opstijgt vanaf een vliegdekschip.

[gv data=”t6F8O5A__Ds”][/gv]
[lg_folder folder=”Harley/Livewire/” count=”8″ cols=”4″ paging=”true”]

Nog geen reacties

  1. “The lightning” van laatst haalt 290km en Mission RS 230km.
    Dat ligt misschien aan mij maar alles onder de 200km zou ik niet eens overwegen. En zolang de range onder de 400-500km blijft zal het toch een struikelpunt zijn.

    Bovendien betwijfel ik of er Harley rijders zijn die zich niet te stoer voelen voor E-bikes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *