Harry Potter-game lijdt aan ‘free to play-syndroom’

Toffe game, maar dat wachten....
Zonde, want de game zelf is prachtig.

Het was voor veel Harry Potter-fans de game die de ‘spreuk’ eindelijk moest doorbreken; Harry Potter: Hogwarts Mystery gaf speler de mogelijkheid om een eigen personage te maken dat op Zweinstein de kunsten van magie kon leren. Helaas blijkt deze HP-game daarentegen vooral een wijze les in geduld te geven.

De game is pas een paar dagen uit, maar lijkt nu al massaal publiekelijk gelyncht te worden. Erg zonde, want de game doet iets wat nauwelijks een andere HP-game wist te doen: een uniek en interessant verhaal vertellen (dat zo uit de boeken had kunnen komen) zonder wéér dezelfde personages aan te halen. In plaats daarvan heeft de speler een grotere vrijheid in het ontdekken van Zweinstein en het ontwikkelen van hun personage.

Wat is nu het probleem? Dat ontdekken van het verhaal en de iconische school is volledig gebonden aan een energie-systeem. Je energiebalkje vul je door het volbrengen van taken. Klinkt goed, toch? Helaas dacht Jam City met spelers te kunnen fucken door dat energiebalkje nu nét te klein te maken om door missies heen te komen.

Dat wordt volgens verschillende reviewers binnen het eerste uur van de gratis game duidelijk. Wanneer je personage in de zogenoemde Devil’s Snare verstrikt raakt, moet je een aantal handelingen uitvoeren om hier weer aan te ontsnappen. De ontwikkelaar ontwierp het misselijke level daarentegen dusdanig, dat de missie niet zonder een belachelijke wachttijd te volbrengen is.

Als klap op de vuurpijl kun je voordat je een missie start kiezen hoeveel ‘gems’ je moet betalen. Haal je de doelen niet, dan moet je afhankelijke van je keuze 1, 3 of 8 uur wachten. Nouja, er is altijd nog een andere manier.

[gv data=”0HyLd-gj2VQ”][/gv]

Natuurlijk, echt geld betalen. Hogwarts Mystery heeft een gigantische productiewaarde en is in beginsel volgens meerdere reviewers een hartstikke goede game. Maar Jam City’s lust naar microtransacties is dusdanig met de game verweven, dat missies midden in de actie onderbroken worden. Dat kan binnen het eerste uur van het spel wachttijden van maar liefst 8 uur opleveren. Dat niet alleen, nog voordat je ‘Avada Kedavra’ kunt roepen, biedt de game al ‘gems’ aan voor echt geld. Dat is geen incident, maar een constante dans van de ontwikkelaar om – praktisch elke minuut – geld van de speler te ontfutselen.

Nu is dit niet mijn eerste free to play-rodeo. Games moeten nu eenmaal iets opleveren voor de ontwikkelaar en zeker op het mobiele platform (waar bijna alles in beginsel gratis is) stoeien studio’s al jaren met verdienmodellen. Zeker met een productiewaarde als die van Hogwarts Mystery moet er geld richting Jam City rollen.

Maar in plaats van een slim en organisch transactiesysteem of slimme storytelling (cliffhangers, wachttijden na hoofdstukken etc.) kozen ze ervoor om de speler continue dwars te liggen, alsmaar opzoek naar de magische creditcardcode van de gebruiker. AndroidPlanet vat het perfect samen: Harry Potter en de Gevangene van het Energiesysteem.

Screen @WB Games/Jam City

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *