Helpen lidar sensoren straks jouw mobiel om zeep?

camerasysteem vernield-Jit-Ray-Chowdhury
Incident op innovatiebeurs CES legt serieus probleem met laser bloot.

Voertuigontwikkelaar en hobbyfotograaf Jid Ray Chowdhury was op innovatiebeurs CES 2019 aanwezig om wat mooie foto´s te maken met zijn Sony A7R II camerasysteem. Nadat hij een zelfrijdende auto met lidar-sensor van het merk AEye had gefotografeerd ontdekte hij iets geks. Op iedere foto die hij nam waren paarse punten met horizontale en verticale strepen te zien. Het bedrijf AEye reageerde en stelde dat dit inderdaad het gevolg kan zijn van het fotograferen van de lidar-sensor en bood aan de camera ter waarde van $ 1.998,- te vergoeden. Tot zo ver niet al te spannend, maar er is meer.

De lidar-sensor wordt namelijk op zelfrijdende auto’s gebruikt om afstanden in te schatten en werkt met laser. Dat laser tot problemen kan leiden is geen verrassing. In een reactie op het incident stelde AEye dat de lidar-sensor die zij gebruikt een golflengte van 1550 nm heeft. Het voordeel van deze hoge golflengte is dat de laserstralen het netvlies niet kunnen beschadigen. Dat zij wel camera’s kunnen beschadigen komt volgens AEye omdat die sensoren veel gevoeliger zijn dan het menselijk oog. Door de hoge frequentie halen deze lasers een bereik tot 1.000 meter.
Andere producenten van lidar-sensoren werken met golflengtes tussen 850 en 905 nm. Deze lasers zijn goedkoop te maken en hebben een bereik van zo’n 300 meter. Deze kunnen echter wel een negatief effect op het menselijk netvlies hebben.

Het lijkt er dus op dat we voor zelfrijdende auto’s de keuze hebben tussen goedkope sensoren die het menselijk oog negatief beïnvloeden, of dure sensoren die de camera’s vernielen. In het gunstigste geval zien de foto’s op jouw mobiel er dan straks uit zoals de foto’s die de heer Chowdhury na de beschadiging nam. Ander probleem is dat zelfrijdende auto’s ook voorzien zijn van normale camerasensoren. Het lijkt erop dat deze simpele cameraschade een groot probleem aan het (laser)licht heeft gebracht.

Nog geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *