Het bedrijf waar BMW, Jaguar en Porsche in investeren

Het bedrijf waar BMW, Jaguar en Porsche in investeren
Deze grote autopartijen zien brood in een startup. Wat is het precies?

Porsche, BMW en Jaguar hebben onder de namen Porsche Ventures, BMW i Ventures en inMotion Ventures gezamenlijk 21 miljoen dollar geïnvesteerd in de Amerikaanse startup Urgent.ly.

Urgent.ly is een tussenpersoon, gespecialiseerd in het verlenen van pechhulp langs de weg. Het bedrijf doet dit vanuit het perspectief van kunstmatige intelligentie. De startup is actief in Noord-Amerika, Europa en Azië. Bestuurders staan realtime in verbinding met Urgent.ly. Dit betekent dat aan de hand van AI en een geo-locatie hulp in rap tempo naar je toe kan komen.

In de Verenigde Staten is de startup al verbonden met 45.000 voertuigen in het land, die meteen kunnen reageren op een melding. De gebruiker blijft tot op de seconde op de hoogte waar de hulp blijft, omdat deze in verbinding komt te staan met de ingeschakelde wegenwacht.

ZZP-ers en bedrijven kunnen zich aansluiten bij Urgent.ly en zo wordt het netwerk vergroot. Aan de hand van kunstmatige intelligentie kijkt de startup waar de dichtstbijzijnde hulptroepen zijn om je te helpen met pech. De bedrijven of zelfstandigen maken gebruik van de Urgent.ly-app. Betalingen lopen ook via het bedrijf. De automobilist met pech maakt een bedrag over naar Urgent.ly na de service. Binnen 72 uur staat het bedrag vervolgens op het account van de wegenwacht die je geholpen heeft.

De startup biedt meerdere services aan. Naast hulp bij pech, behoren het bezorgen van brandstof, het wegslepen van een voertuig, of een auto uit een greppel trekken ook tot de mogelijkheden. Het is afhankelijk van de locatie welke servicemogelijkheid je kunt kiezen.

Nog geen reacties

  1. Weer een zooitje zzp-ers erbij, verzekeringen en pensioenen een groot vraagteken, want is nogal duur. Ze gaan hard rijden om de eerste te zijn anders verdienen ze niks enz enz. Een aantal worden hier beter van en heel veel niet

  2. Soort Uber voor pechhulp, dat kan de tarieven behoorlijk naar beneden brengen. Was er ook al niet zoiets in NL? Soort pechhulp on demand ipv een abonnementsprijs?

  3. Wat doen ze nou precies met de kunstmatige intelligentie? Want om te bepalen welke hulpauto het snelste bij jou kan zijn heb je geen kunstmatige intelligentie nodig.

    Verder ben ik benieuwd of ze hier dan ook hun eigen pechhulp onder garantie mee willen afdekken of dat dit gewoon een kwestie is van een losse investering die zich hopelijk later uitbetaald.

  4. In Jip en Janneke taal werkt het ongeveer zo:

    • De computer kijkt welke garages nog ergens
    een gaatje in de planning hebben…
    • En stuurt vervolgens een virus naar de
    de boordcomputer van een auto van het
    merk van de garage die wel wat extra werk
    kan gebruiken en zorgt dat de motor begint
    te haperen en alle waaeschuwingslampjes
    op het dashboard gaan branden…
    • De ‘deskundige’ pechhulp wordt naar de
    gestrande auto gestuurd, de ‘monteur’
    rommelt wat onder de motorkap en kan de
    auto ter plekke niet repareren…
    • De auto wordt opgetakeld, gelukkig heeft de
    ‘monteur’ toevallig ook een bergingsauto
    even zo toevallig ook een bergingsauto
    bij zich…
    • Even later staat de gestrande auto Just in
    time bij de garage…
    • Je kan op de reparatie wachten, uiteraard
    met gebruik van gratis WiFi…
    • Een paar uur later kan je weer op weg, nadat
    je een gepeperde rekening hebt gekregen,
    want alleen sleutelhulp langs de weg zit in
    het abonnement…
    • De garage deelt de berger en Urgent.ly
    in de winst…
    • En iedereen is weer blij

  5. De merken zien in dat ze eigenlijk rommel verkopen (behalve Porsche natuurlijk, dat is kwaliteit!!!). Nu beginnen ze gewoon hun eigen pech dienst

  6. Afgelopen tien jaar ongeveer 3x de Wegenwacht gebeld. Ze hebben ons altijd uitstekend geholpen, mét net dat stapje extra. Koud buiten? “In de thermoskan zit koffie, neem maar een bakje en ga lekker in de warme auto zitten”. Veertje van de koplamp afgebroken perongeluk? “Sorry, mijn eigen fout” aldus de ANWB-man. Vervolgens: halve voorkant van de auto eraf, alles liggend op straat in de stromende regen. Vertrouwt u die storingsmelding niet helemaal? Wegenwacht leest hem uit, rijdt een rondje, en sleept je dan een paar kilometer naar de garage. Alles met een glimlach en een vriendelijk woord. Moet er toch niet aan denken dat zo’n serviceverlener verdwijnt omdat opgejaagde schijnzelfstandigen met inferieur materiaal gaan bijbeunen op wéér een nieuw platform. Ga toch weg. Ik wil best €60 per jaar betalen voor 12 magazines en pechhulp zo nu en dan. Met een andere hulplijn zoals Citroën Assistance al veel ellende meegemaakt…

    • @harmj: bij de ANWB krijg je tenminste wel aanbiedingen voor unisex fleece truien, en stevige stappers. Dat dan weer wel. Zal dat ook in het businessmodel van de startup zitten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *