Het Chinese Alibaba is nu al groter dan Facebook

Alibaba
Alibaba is China’s grootste online speler en zag in het laatste kwartaal van 2012 de omzet stijgen met 80 procent. De winst steeg zelfs met bijna 150 procent!

Dat zijn mooie cijfers, maar nog mooier als we het vergelijken met Facebook:

In Q4 draaide Facebook een omzet van $1.54 miljard, $64 miljoen was winst.
In Q4 draaide Alibaba een omzet van $1.84 miljard, $650 miljoen was winst.

De cijfers zijn afkomstig van Yahoo, die 24% van de aandelen in Alibaba bezit. Als beursgenoteerd bedrijf is Yahoo verplicht om wat stats vrij te geven.

China telde eind 2012 een slordige 564 miljoen internetgebruikers, dat zijn er 10% meer dan een jaar eerder. Alibaba speelt daarbij een belangrijke rol en is voor de Chinezen eigenlijk een Ebay, Amazon en Paypal tegelijk. Alleen al via Alibaba werd vorig jaar voor meer dan 150 miljard euro verkocht. De totale waarde van alle goederen die dit jaar via Alibaba verkocht worden zou rond de 250 miljard euro schommelen. Er wordt dan ook steeds vaker gesproken over een beursgang. Er werd zelfs gesproken over waarderingen van 128 miljard dollar (de Facebook beursgang bedroeg destijds ‘slechts’ 104 miljard), hoewel het management van Alibaba zelf aangeeft dat 100 miljard de max is. Op dit moment is Facebook nog maar 66 miljard dollar waard, het zou dus raar zijn als Alibaba qua waarde daaronder gaat zitten. Volgens Forbes zou 80 miljard dollar een mooi startpunt zijn.

Nog geen reacties

  1. alibaba draaide vorig jaar op hun beste dag ooit bijna 3 miljard dollar.. dat is 200000 per minuut. daar moet een goede website toch een dag voor draaien in europa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *