Het geheim van Nintendo: wat maakt Mario zo goed?

Mario-Design
We hebben het vroeger allemaal gespeeld, en sommigen spelen het nog steeds regelmatig: de Mario games van Nintendo. Het is geen toeval dat deze spellen aansluiting vonden bij zoveel mensen: daar gaat een interessante strategie aan vooraf.

Al dertig jaar lang lopen de platformgames van Mario voorop op het gebied van innovatie in het genre. De manier waarop Nintendo de speler leert om goed te worden in de game, is daar mede verantwoordelijk voor.

In tegenstelling tot veel andere games zijn er nooit lange uitgebreide tutorials aan het begin van de game. Je begint simpelweg met lopen en leert gaandeweg wel hoe alles werkt. Koichi Hayashida, director van de Mario-games, baseert dit op de zogenaamde Kishoutenketsu structuur.

Manga strips
Dit is direct afkomstig van Mario-bedenker Shigeru Miyamoto en is terug te leiden naar de Mange-strips die uit vier plaatjes bestaat. Het eerste plaatje of deel van het level is veilig, waarbij je niet kunt falen.

Daarna wordt het idee of probleem van het level gepresenteerd, waarbij de moeilijkheidsgraad vervolgens omhoog gaat. Tot slot wordt er een twist gegeven aan dit probleem, dat je alleen kunt oplossen als je de techniek meester bent.

Erg interessant voor de gamedesigners onder ons, en ook voor iedereen die ooit Mario gespeeld heeft. Zelf zin om te spelen? Probeer dan deze HD browserversie van Super Mario 64 eens.

[gv data=”dBmIkEvEBtA”][/gv]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *