Het hacken van verkeerslichten is best makkelijk

Het hacken van verkeerslichten is best makkelijk
Door toenemende connectiviteitsmogelijkheden worden niet alleen auto’s gewilde objecten voor hackers, de infrastructuur om ons heen is in sommige gevallen ook relatief makkelijk digitaal te enteren.

Wie heeft er bij ellenlange verkeersopstoppingen voor verkeerslichten niet van gedroomd. Een apparaatje waarmee je met een druk op de knop de boel op groen zet. Maar helaas, die optie zien we nog niet terug bij autofabrikanten. Toch is de Argentijnse beveiligingsonderzoeker Cesar Cerrudo er in geslaagd om verkeerslichten te manipuleren. Door de niet versleutelde data van sensoren in de weg te misbruiken.

Het gaat om de VDS240-sensor van Sensys Networks, een bedrijf dat wereldwijd meer dan 50.000 van deze sensoren heeft uitgeleverd aan onder meer gebruikt de VS, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, China en Australië. De sensoren liggen in het wegdek en geven draadloos data door aan verkeerscontrolesystemen. Op deze manier wordt gemeten hoe druk het is en hoeveel auto’s er voor een verkeerslicht staan. Aan de hand van deze data wordt de werking van de verkeerslichten bepaald.

De data uit de sensoren wordt draadloos naar omliggende access points en repeaters verstuurd, maar dit gaat volgens een protocol (Sensys NanoPower) waar vrijwel géén beveiliging is ingebouwd. Data wordt niet versleuteld en er zijn geen authenticatie-eisen.

Cerrudo wist de onversleutelde gegevens daarom relatief makkelijk te onderscheppen. Hiervoor had hij wel een 4.000 dollar kostend toegangspunt van Sensys Networks nodig, maar het kan ook met goedkopere datasniffers uit de lucht worden geplukt. Daarbij moet wel gezegd worden dat je een toegangspunt nodig hebt om de data te kunnen manipuleren en zo de werking van stoplichten te veranderen.

Het toegangspunt (links) en de sensor (rechts)
Het hacken van verkeerslichten is best makkelijk

Nadat Cerrudo het lek bij de fabrikant aankaartte werd er niet meteen bovenop gesprongen. Sensys Networks vind het niet gevaarlijk, en zegt de sensoren niet te gaan vervangen. De volgende generatie sensoren zal wel worden uitgerust met end-to-end encryptie.

In Nederland wordt overigens geen gebruik gemaakt van draadloze meetsensoren in het wegdek, wij gebruiken hier detectielussen.

[gv data=”RviQ3YQTxMo”][/gv]

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *