Het succesvolle kwartaal van Apple Music verklaard

apple-music-succes
Dat de muziekdienst nog voor het einde van 2016 de grens van 20 miljoen abonnees overschrijdt, is geen toeval.

Apple Music draait op dit moment als een tierelier. De dienst mocht in september al 17 miljoen abonnees tellen, maar kende in het afgelopen kwartaal een explosieve stijging van 3 miljoen nieuwe betalende leden. In een interview van Apple-topman Eddy Cue aan Billboard verklapt hij een deel van hun succesformule.

De topman stelt dat door zich met Apple Music te focussen op het populaire hiphop-genre, het bedrijf zich weet te onderscheiden van de rest. Waar de techgigant zich met iTunes vroeger eerder toelegde op populaire rock-acts als Bruce Springsteen en U2, heeft Apple het hiphop-genre inmiddels met open armen ontvangen. Er luisteren immers meer mensen naar hiphop dan ooit tevoren.

Met trots toont Cue dan ook een aantal nummer 1 albums van hiphop-artiesten op haar dienst. Denk hierbij aan Drake’s Views, Frank Ocean met Blonde en Future met What a Time to Be Alive van Future.

Ondanks de significante groei in het aantal betalende gebruikers is Apple nog lang niet tevreden. Er zijn namelijk miljarden mensen die naar muziek luisteren, terwijl de muziekdienst niet eens 100 miljoen betalende leden kan werven. Ook de populairste muziekdienst Spotify heeft met 40 miljoen betalende abonnees dit aantal nog lang niet in zicht.

Over concurrentie maakt Cue zich echter geen zorgen. Hij stelt dat bedrijven best meer mensen mogen aansporen om te betalen voor muziek, omdat dit goed is voor iedereen (lees: Apple en de muziekindustrie).

De verwachting is dat Apple Music ook in 2017 gestaag zal groeien. Zo wil het onder andere met een speciale abonnementsdienst voor studenten meer betalende leden werven.

Nog geen reacties

  1. Whow 20 miljoen betalende leden in anderhalfjaar tijd is een gigantische prestatie. Spotify heeft daar vijf en een half jaar over gedaan en maakt nog steeds geen winst.

    Reken er maar van ja dat ze zwetende oksels krijgen op het Spotify hoofdkantoor van dit soort berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *