Hieraan spendeerde Zano zijn miljoenen

Abracadabra... aaaand it's gone
Zo vergooide het mislukte Droneproject Zano de centen die het ophaalde van Kickstarter.

We schreven al een aantal keren over Zano. Eerst als een leuk Kickstarterproject waar je in kon investeren, later over de problemen, en daarna nog meer over het faillissement en de mislukking van het drone-project.

Eerder deze week werd bekend dat Kickstarter zelf toch ook wel behoorlijk met de mislukking in zijn maag zat. Ze hadden daarom een indringend mailtje gestuurd aan Torquing Group, het bedrijf achter de Zano. Ze stuurden ook een mailtje aan de backers van het project met de mededeling dat er meer informatie aan ging komen en dat het wel kan gebeuren dat een project mislukt. Maar als een campagne mislukt, dan moet er wel een valide uitleg komen over de mislukking.

Vandaag is die uitleg er gekomen. In onderstaande grafiek zie je de uitgaven van Zano en ja, die is moeilijk te lezen.

Het meeste geld ging dus op aan deze vier categoriën van kostenposten.

  • 46% voorraden en fabricagekosten
  • 14% loonbetalingen
  • 9% omzetbelasting
  • 5% Kickstarterkosten en kosten voor betaalsystemen
  • Het bedrijf kwam behalve met een uitleg ook met een excuus aan de backers: “We would like to make a sincere apology for the understandable disappointment felt by all of those that have supported the project.” Daar koop je natuurlijk niets voor, maar als de financiele verklaring klopt dan lijkt het erop dat het geld niet letterlijk is vergooid, maar dat het in ieder geval niet heeft geleid tot een vliegende drone. EN dat is jammer want de superkleineselfie drone had een groot succes kunnen worden.

    2 reacties

    1. Jammer dat het Zano-project mislukt is, maar kunnen we nog wel iets verwachten en hoe krijg ik mijn geld terug? Ik heb een aardig bedrag neergeteld. Kan ik daar nu naar fluiten of zit er nog muziek in?
      donlois

    2. Ik heb vorige week mijn geld teruggekregen. Even via je bank (ik had betaald met een creditcard van de bank met de oranje leeuw) een stornering aanvragen. Dat kon bij mij gewoon met internetbankieren.

      Ik werd gebeld door de afdaling transactieonderzoek en werd gevraagd om het bewijs dat er geen levering had plaatsgevonden.

      In principe ben je via je creditcard verzekerd tegen schade of slechte levering. De crux bij mij zat hem er in dat er minder dan 90 dagen tussen de geplande levering en de bekendmaking hadden gezeten. Blijkbaar een voorwaarde.

      Succes!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *