Wat ooit begon als een boekenwinkeltje op internet, is inmiddels een bedreiging voor occasionsites aan het worden.
De internetgigant Amazon is begonnen met het aannemen van personeel om in Europa online auto’s te kunnen gaan verkopen. Het Amerikaanse bedrijf is bezig met het oprichten van een filiaal in Luxemburg, maar kijkt met name naar de Britse markt als pilotmarkt voor de online verkoop van auto’s. Nieuwe en gebruikte auto’s zijn daar samen goed voor een jaaromzet van ongeveer 80 miljard euro. Het nieuws had een dusdanige impact dat het aandeel van Auto Trader Group 4% in waarde zakte. Dat zal zich wel herstellen de komende dagen, maar het is toch een signaal. De move van Amazon komt overigens niet volledig uit de lucht vallen: vorig jaar werden al wat kleine stapjes gemaakt met een zoektool voor auto’s. Ook werd er een pilot gestart in Italië met de verkoop van een beperkt aantal auto’s uit de Fiat / Chrysler groep.
De autokoper is in de afgelopen jaren flink veranderd. Vraag maar aan de dealers met showrooms, gevuld met autoverkopers. Het aantal keren dat die verkopers “Kopje koffie mevrouwtje?” hoefden uit te kramen is ruim gehalveerd. Consumenten zoeken tegenwoordig uren op internet naar wat voor hun de beste auto is. Vervolgens gaan ze misschien nog even een proefrit maken, maar zelfs dat is niet meer vanzelfsprekend. De laatste stap lijkt dus dat men online meteen de handtekening wil zetten, waarna de nieuwe voiture voor de deur kan worden gezet. Of bij de buren, als je zelf niet thuis bent. Amazon heeft online een enorm bereik en zou daarom een geschikte partij moeten zijn om in te spelen op deze behoeften.
Los van de verkoop van auto’s, is ook de aftermarket voor auto-onderdelen een belangrijke kans voor Amazon. Op dit moment gaat er in die wereld een slordige 285 miljard euro om (op jaarbasis) en die getallen stijgen alleen maar. De infrastructuur voor de verkoop van onderdelen is er bovendien al: Amazon heeft een wereldwijd bezorgnetwerk en werkt er doorlopend aan om dat te verbeteren. In bepaalde gevallen kan Amazon tegenwoordig al binnen een uur leveren, een ideale situatie voor mensen die met een kapotte auto zitten en geen zin hebben om lang op onderdelen te wachten.
De grootste bedreiging voor Amazon komt misschien wel van de autofabrikanten zelf. De klant heeft meer vertrouwen in een merk dan in een tussenpartij als Amazon, blijkt uit onderzoek. De enige manier om de merken af te troeven is waarschijnlijk met snelheid: Amazon kan dit soort systemen relatief makkelijk uitrollen, terwijl automerken bekend staan als logge organisaties. Om te stellen dat Amazon de automarkt volledig naar zich toe gaat trekken gaat te ver, maar houd wel rekening met een serieuze nieuwe speler. Amazon is coming.
21 reacties
Een 2e hands auto zou ik altijd willen proberen. Simpelweg om te voelen of ie het nog lekker doet. Ik ben absoluut een leek in dat soort dingen, maar ook ik ben een aantal keer weggelopen van een auto omdat het sturen echt anders was dan dat t moest zijn.
Dan heb je nog nieuwe auto’s en ‘ongereden auto’s. Met nieuwe auto’s wordt het lastig: hoe gaat Amazon aan voorraad komen en dan ook nog winst kunnen maken zonder veel duurder te zijn dan het eigen dealernetwerk. Daarvoor is echt een samenwerking nodig.
Ik gok dus dat ze het eerst in de ongereden auto’s proberen. Modelletjes die niet verkocht zijn, maar bijv bij een dealer door strot geduwd. En er moet dus enige rek zitten in de vraag en het aanbod in de UK; anders zouden ze er toch niet aan beginnen?
Lullig voor de boekenverkoper die nu failliet gaat? Nee, want zijn service voegt dus niets meer toe. Zelfde met CD, game en min-of-meer ook telefoonwinkels.
En eigenlijk is dat ook zo bij de dealer. Info verschaffen, dat is niet echt meer nodig. Kijken wat er allemaal mogelijk is in het echie? Mwa, beetje BMW dealer heeft ook niet alle modellen met alle motoriseringen staan. En dan moet je ook nog bij andere modellen kijken hoe die en die optie werkt.
Proefritten dan; is dat de core-business van een dealer? Misschien, maar dan moet dat ook in hun verdienmodel zitten. Dan denk je eerder aan merken-erperience centre en die hoeven echt niet in elk dorp te zitten.
Onderhoud? Mwa. Als de dealer zegt dat een probleem gelijk de halve motor moet vervangen a 6000 euro (want dat schijft BMW voor), terwijl een zelfstandige specialist na 4 te betalen uurtjes het probleem heeft gevonden, onderdelen heeft besteld, erop geschoefd en getest (voor 600 euro); wat is DAN nog de toevoeging van een dealer.
Ik vraag me oprecht af: als alle lease maatschappijen zeggen: vanaf morgen mag je niet langs de dealer om je auto samen te stellen, maar kies je gewoon bij ons uit de folder; dan vraag ik me af wat een dealer nog moet.
Ik heb vorig jaar 4 maanden in een Peugeot 308 gereden. De wagen rijdt heerlijk maar die stoel is een ruggenbreker. Ik in die 4 maanden en de 4 maanden daarna serieus last gehad van mijn rug. Een autostoel moet je dus altijd proberen!
Aldus de huurling die het geluk heeft jouw auto af te leveren. En vervolgens moet ie nog een lift hebben naar het centraal station omdat z’n vervoer terug niet geregeld is.
Nee, een auto af laten leveren is niks voor mij na voorgaande ervaringen. Die eerste €15k rij ik er liever zelf van af. Het maakt me geen reet uit dat het leaseblik is, het is nog altijd mijn auto de eerstvolgende jaren.