Hoe smartphone-fabrikanten ons belazeren met fake reclame

Foei, Huawei!
Het is de derde keer in een korte tijd dat Huawei betrapt wordt op misleidende reclamespotjes.

Om een van de bestverkopende smartphonefabrikanten ter wereld te worden moet je een hoop goed doen. Het vergt uitzonderlijk goede producten, scherpe prijzen en fake reclames. Wacht, wat?

Huawei is hard op weg om de nummer één smartphonefabrikant ter wereld te worden. Hoewel het Chinese budgetmerk nog steeds mee kan praten over goede foto’s, is de grote broer van Honor allround een grote jongen. Je zou bijna zeggen dat er dan niks aangedikt hoeft te worden.

Maar een recentelijke reclamecampagne in Egypte is zachtst gezegd agressief. Nu, smartphone-reclames nemen het begrip ‘realiteit’ regelmatig een beetje ruim en Huawei is geen uitzondering. Een model dat in de Egyptische reclame meespeelde, deelde behind-the-scenes beelden waarop te zien is hoe een camera van duizenden euro’s een foto maakt die in de uiteindelijke reclame als selfie wordt gepresenteerd. De dame heeft haar onhandige kiekje sindsdien verwijderd.

In Huawei’s verdediging, in het laatste shot van de reclame staat ‘duidelijk’ een disclaimer onder in beeld, wat het tv-spotje in elk geval niet bedrog, maar ontzettend misleidend maakt. De tekst is namelijk zo belachelijk klein, dat het in Europa waarschijnlijk nooit goedgekeurd zou worden. Hier het originele spotje met een scala aan vermoedelijke nep-foto’s, waarbij de foto op 0:19 bevestigd misleidend is.

[gv data=”2Kf7g2XEWwI”][/gv]

Het is overigens niet voor het eerst dat Huawei betrapt wordt op het maken van misleidende reclames. In 2016 presenteerde ze deze foto (gemaakt door een peperdure professionele camera) als een kiekje van de Huawei P9. Door middel van de metadata van de foto werd toen achterhaald dat het eigenlijk om een professionele foto ging en dus niet een kiekje gemaakt door de nieuwe smartphone.

Ook moest het Chinese bedrijf door het stof voor het gebruiken van neppe reviews in een Amerikaanse reclamecampagne. Klanten van Best Buy mochten laten weten waarom ze de Mate 10 zo graag wilde hebben (en konden er zo een winnen). De opmerkingen werden als reviews (inclusief 5 glorieuze sterren) gepresenteerd op de Huawei-pagine. Het mooiste van het hele verhaal? De smartphone was op dat moment nog niet eens uit!

Nu, voordat ik een heksenjacht op het marketingteam van Huawei aanwakker, moet je je realiseren dat smartphonemakers er alles aan doen om voorop te komen (of te blijven). De spotjes zitten veelal vol met neppe beelden die dan in de disclaimer genuanceerd worden. Praktisch alle merken maken zich hier schuldig aan, maar Huawei wordt er op een of andere manier telkens op betrapt.

Helaas zien alleen fervente smartphone-nerds zoals wij in een oogopslag dat het om manipulatie gaat, terwijl de meeste casual gebruikers geen flauw idee hebben. Let dus altijd op wanneer je een dergelijke reclame ziet, want er bestaat een grote kans dat niets is wat het lijkt. Kortom, smerig, onethisch en erg jammer. En ze doen het allemaal…

[gv data=”39dtZcoTxkA”][/gv]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *