Honda gebruikt vaker fotorealistische, virtuele crash tests

Honda-virtuele-crashtest
Het crash-testen van auto’s is enorm belangrijk maar ook erg prijzig. Honda wil de kosten drukken door de traditionele crash test te vervangen met een foto realistische virtuele test.

Tijdens de GTC conferentie van Nvidia demonstreerde Honda hoe ze computersimulaties gebruiken om de veiligheid van hun auto’s te testen. Nu doen meerdere fabrikanten dit al, maar Honda onderscheidt zich van de rest door een fotorealistische render van de auto te maken, die de grove grafische tekening die normaal gebruikt wordt vervangt.

Virtueel is beter
Hierdoor is een echte test volledig na te bootsen in een computerprogramma. Sterker nog, de virtuele variant is beter, omdat de onderzoekers op ieder moment onderdelen van de auto weg kunnen halen om te zien wat voor effect het heeft op de veiligheid van de rest van de wagen.

Virtuele-crashtest

Ook kan een object waar de auto tegen aanrijdt steeds van locatie worden veranderd om te zien wat voor effect dit heeft op de schade. Bovendien maakt het fotorealistische aspect het voor Honda een stuk gemakkelijker om mensen te overtuigen dat virtuele crash tests minstens zo betrouwbaar zijn als de traditionele.

Goedkoper en efficiënter
Bovendien is het volgens Honda een stuk gemakkelijker voor onderzoekers om meerdere tests met dezelfde auto uit te voeren, en een heel stuk goedkoper. Een volledige virtuele auto renderen en vervolgens testen kan voor Honda’s computers 12 uur in beslag nemen, terwijl een model in de echte wereld vaak dagenlang in de steigers staat. Natuurlijk is een auto in de prak rijden op je computerscherm ook een stuk goedkoper.

Voorlopig doet Honda de ouderwetse crash test nog niet de deur uit, maar worden ze tegenwoordig al toegepast om de virtuele test te verifiëren.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *