Honderdduizenden slimme meters blijken oerdom

Slimme meters blijken niet goed te werken
Het is wellicht nog steeds efficiƫnter dan dat men zelf informatie moet doorgeven, maar soepel werkt het niet.

Het was een hele tijd een discussie maar tegenwoordig kijken we niet meer om van een slimme meter in de meterkast. De automatische apparaatjes die ons energieverbruik naar verluidt nauwkeuriger bijhouden en de data automatisch versturen, blijken vooral die laatste taak behoorlijk moeilijk te vinden. Maar ja, ‘domme meters’ klinkt ook zo negatief.

Netbeheer Nederland meldt namelijk (via: FinancieelDagblad) dat maar liefst 224.000 “slimme” meters in november van dit jaar geen data hebben verstuurd. Dat is bij Stedin zo’n 3,5% van de totale hoeveelheid meters en leverancier Enexis 0,7%. In totaal zouden er in heel Nederland zo’n 6,2 miljoen slimme meters actief zijn, wat betekent dat gemiddeld ongeveer 3,6% van alle huishoudens met een slimme meter eigenlijk een flapdrol in de meterkast hebben hangen.

De reden voor het falen van de meters is niet helemaal duidelijk. Het zou voor een deel verklaard kunnen woorden door verstoring van het GSM-signaal. Een te dikke muur kan het signaal al verstoren. De informatie moet tevens een flinke afstand afleggen via netbeheerders, zendmasten en andere media dus het zou bij een van die stappen ook altijd mis kunnen gaan.

Wat ook de reden is, je verwacht natuurlijk dat de apparaten het doen; je betaalt immers voor wat het apparaatje berekent. Als ruim 1 op de 30 huishoudens geen data doorgestuurd krijgt, is af te vragen hoe groot het faalpercentage van slimme meters is. Wel zijn de meeste leveranciers bezig om het stukje technologie te verbeteren.

Lees ook: Over zonnepanelen, subsidies en slimme meters

3 reacties

  1. Voorlopig is het enige slimme aan de meter dat hij de meterstanden kan doorgeven. Verder kunnen ze niks.
    En als die enige slimme functie ook als slecht werkt voorzie ik binnen vijf jaar de volgende omruil. De klant betaalt, dus wat maakt het uit?

    • @driek: Precies, de klant gaat het schip in want als er iets niet klopt met een meting is het vrijwel altijd in het nadeel van de klant en als dat niet zo is dan is een ruil snel gedaan en zoals je al opmerkte gaat ook de consument die betalen.

      • @turbobrick: Daarnaast vind ik het wel jammer dat van de beloofde slimmigheid zoals gedifferentieerde tarieven en de vaatwasser op goedkope stroom helemaal niets terecht lijkt te komen.
        Het verschil tussen ‘dag’ en ‘nacht’ stroom is nihil, en de stroomprijs lijkt meer en meer bepaald te worden door transportkosten, allerlei toeslagen en -vooral- belastingen.
        De elektriciteitsmarkt is een typisch voorbeeld van een niet werkende ‘vrije’ markt, nu ook Eneco al bestuurd gaat worden door (buitenlandse!) aandeelhouders die winst boven kwaliteit plaatsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *