How-to: Zo maak je je eigen cloud

Cloud-dienst
De uitnodigingen voor clouddiensten als Dropbox en OneDrive vliegen ons om de oren, maar wat nu als je het heft in eigen hand wilt nemen? Dan bouw je toch gewoon je eigen cloud?

Het grote voordeel van een Cloud is dat je wat vrije ruimte op je PC, tablet of smartphone creƫert, en je ook gemakkelijk toegang hebt tot je bestanden vanaf verschillende apparaten. Bovendien heb je op deze manier altijd een back-up, mocht het een keer gruwelijk misgaan. Hierover schreven we eerder al een artikel, waarin we de beste cloud-diensten op een rijtje hebben gezet.

De voordelen
De privacy- en beveiligingsproblemen die hierbij komen kijken zijn voor sommigen misschien een probleem. Ook zijn deze diensten vaak beperkt tot bestanden van een paar gigabyte, tenzij je bereid bent te betalen. Hoog tijd dus om zelf aan de slag te gaan. Alles wat je nodig hebt is een PC, een degelijke internetverbinding en wat gratis software.

cloud-comic

De nadelen
Het nadeel van een eigen cloud is dat je constant een computer nodig hebt die aan staat. Een aanslag op je elektriciteitsrekening dus, en je bent zelf verantwoordelijk voor back-ups en het onderhouden van je hardware.

Stap 1: Beslis hoeveel ruimte je van plan bent te gebruiken
Als je een joekel van een cloud wilt genereren, is het aan te raden om een speciale PC ervoor weg te zetten die puur jouw bestanden bevat. Hierdoor is de hoeveelheid data slechts beperkt tot het formaat van je harde schijf, waardoor heel je muziek- en filmbibliotheek vrij toegankelijk is voor alle aangesloten apparaten.

OwnCloud-logo

Stap 2: Kies de software
Er zijn verschillende gratis programma’s die jouw PC transformeren tot cloudserver. Zo kun je Tonido, OpenNebula of ownCloud proberen. Om het overzichtelijk te houden gebruiken we vandaag ownCloud als voorbeeld, omdat dit Ć©Ć©n van de meest gebruikte programma’s is, de manier van installeren werkt bovendien grotendeels hetzelfde. Benieuwd hoe OwnCloud eruit ziet? Hier kun je een gratis live demo zien van de service in actie.

Stap 3: Benodigdheden
– Een web host dat PHP5 and MySQL (of SQLite) ondersteunt: Dit klinkt moeilijker dan het is. Alles wat je hoeft te doen is jezelf opgeven voor een service als Dreamhost. Als je zelf als een domein hebt via een andere webhost, kun je dat domein ook gebruiken. Omdat dergelijke webhosts meestal geld kosten, is ownCloud vooral aan te raden voor mensen die al een eigen domein in bezit hebben online. Zij kunnen dit dan ook gebruiken om hun cloud-opslag mee te activeren.
– Het programma ownCloud Server 5: Er zijn verschillende manieren om ownCloud te installeren, maar de webclient is veruit de gemakkelijkste. Als je weet hoe je een bestand op je website/domein moet zetten is dit een eitje. Het enige wat je moet doen is Ć©Ć©n bestand naar je web host uploaden.
– Een URL voor toegang tot je bestanden: Deze URL gebruik je om bestanden in te zien en te openen. Maak hem dus niet te moeilijk, want de kans is groot dat je hem regelmatig in zult moeten tikken.

Owncloud2

Stap 4: Installeren en Setup
Nadat je de web installer gedownload hebt, is het tijd om het setup-owncloud.php bestand naar je web host te uploaden. Daarna kun je de URL van het setupbestand in je web browser copypasten. Dat ziet er dan waarschijnlijk zo uit: http://www.dommeinnaam.com/setup-owncloud.php. Als je daarna braaf de instructies op het scherm volgt, kom je automatisch bij het loginscherm terecht.

In principe ben je nu klaar om bestanden te uploaden vanaf ieder apparaat dat de inloggegevens heeft. Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je altijd de handleiding van ownCloud raadplegen via deze link. Met ownCloud kun je bovendien gemakkelijk je contacten, kalender en muziek op je server delen. Ook zijn er speciale apps die de mogelijkheden van je eigen cloud alleen nog maar verder uitbreiden. Run je inmiddels je eigen ownCloud server? Lifehacker zette deze vier apps op een rijtje, maar er zijn er nog veel meer te vinden in de speciale App Store van ownCloud.

Owncloud-kalender

Journal: Al je notities en tekstbestanden op Ć©Ć©n plaats. Begin met tikken op je computer, en schakel daarna moeiteloos over naar je tablet of smartphone als je onderweg verder wilt werken.
Tasks: Deze to-do lijst synchroniseert met je kalender en zet hierdoor overzichtelijk je dagelijkse bezigheden en afspraken op een rijtje.
Bookmarks: Kom je websites tegen die je later nog een keer wilt bezoeken? Deze bookmarks app laat je tags, filters en bookmarks toevoegen zodat je later met gemak weer terugkeert naar die ene website.
Roundcube: Als je mailserver Roundcube ondersteunt, kun je ook je eigen email-interface integreren in je cloudserver. Handig als je alles op Ć©Ć©n plek wilt hebben.

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *