Ja hoor…. weer nieuwe blunder met persfoto’s Huawei P30

huawei-p30-fake-foto
Chinese telecomfabrikant leert niet van eerdere gĂȘnante blunder.

De Huawei P30 komt eraan. Deze smartphone is eerder aangekondigd. Veel liefhebbers kijken uit naar de komst van dit toestel vanwege de bijzondere cameravoering. Huawei heeft namelijk een periscopisch model ontwikkeld. Hierdoor kan zij 10X optische zoom aanbieden. Ook werd al eerder een quad camera ‘gelekt’. Kortom, we mogen wat fotografische hoogstandjes verwachten als de Huawei P30 op 26 maart gelanceerd wordt.

Nu weten we dat Huawei momenteel nogal wat problemen heeft over haar imago, datadiefstal, een vastzittende bestuurder en wat meer klein ongemak. Je zou dus denken dat ze hun publiciteitscampagne goed voorbereiden om elke discussie te voorkomen. Zeker omdat ze in het verleden al diverse keren zijn betrapt op valse reviews en op onjuiste claims over… foto’s.

Alle clichĂ©’s over ‘een gewaarschuwd mens’, ‘een ezel stoot zich in het gemeen’ enz. ten spijt is het toch weer gebeurd. Op Weibo toonde Huawei alvast een paar prachtige foto’s die met de Huawei P30 gemaakt zouden zijn. Dit was direct reden voor een aantal argwanende lezers/gebruikers om eens op onderzoek uit te gaan en ja hoor…

Het werd al snel duidelijk dat de foto’s weer gejat zijn van andere bronnen. Zo blijkt de schattige foto met de eendjes uit het portfolio van fotograaf Jack Olson te komen en uit 2015 te dateren.

De foto van de uitbarstende vulkaan is al veel ouder, namelijk uit 2009. Deze is voor iedere liefhebber te bestellen bij fotopersbureau Getty Images. Klaarblijkelijk leert men het bij Huawei nooit.

Vraag is nu waarom zij dit doen. Gaan ze ervan uit dat iedere publiciteit nu meegenomen is of vallen de prestaties van de camera van de Huawei P30 toch tegen en probeert men zo vooraf wat goodwill te kweken? Gezien alle mediaperikelen kan ik me namelijk niet voorstellen dat het een ongelukje betreft. We weten het in vast op of rond 26 maart a.s.

3 reacties

  1. Of, een tripje naar die eilanden boeken is heel prijzig, maar je wilt wel mooie foto’s tonen.

    Hoe vaak is een TV wel niet afgebeeld met dunnere bezels dan in werkelijkheid zo is?
    Hoe vaak is voedsel in reclames eigenlijk lijm en plastic?

    Ik denk dat het allemaal gewoon bij elkaar valt. Reclame…

    • Dank voor jouw reactie. Uiteraard ben je bij reclame al snel een beetje te rooskleurig voorgelicht. Toch is het allereerst handig van Huawei als het er gewoon (klein) bijzetten. Daarnaast gaat het wel ver om te zeggen dat je een bepaalde camera gebruikt omdat je die wilt promoten terwijl blijkt dat het die camera helemaal niet is. We zijn benieuwd hoe de camera’s van Huawei daadwerkelijk bevallen. Groeten, Robert

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *