Huawei komt met eigen iPad Pro, maar dan voor niemand

Prachtig
Huawei gaat voor de professionals, maar die hebben er waarschijnlijk niet zoveel aan.

Hoewel de tablet-markt aanwijsbaar aan het overlijden is, zijn er nog specifieke situaties waar een gigantisch touchscreen scherm een voordeel kan zijn. De super luxe iPad Pro van Apple probeert bijvoorbeeld professionals aan de te spreken maar wie spreekt de Huawei MatePad Pro aan als er geen fatsoenlijke apps op te gebruiker zijn?

Het mag gezegd worden: de reeds gelekte Huawei MatePad Pro is een prachtig staaltje designwerk. Huawei heeft de punch-hole camera vertaald naar een tablet en ook de pen en de algehele vorm zien er piekfijn uit.

Het toestel is uitgerust met een 10.8-inch LCD-scherm (2560×1600 pixels) dat 90% van de voorkant van het apparaat beslaat. De MatePad Pro wordt aangedreven door een Kirin 990, met 6 of 8GB RAM en 128 of 512GB opslagruimte. De selfie-camera bedraagt 8MP en met een 7.250mAh batterij die 40W snelladen, 15W draadloos laden en 7,5W omgekeerd laten ondersteunt zijn ook die specs dik in orde.

Maar het wrange aan het hele toestel is de doelgroep die het moet aanspreken. De MatePad Pro is er – zoals de naam doet suggereren – voor de pro’s. En een professional heeft bijvoorbeeld toegang nodig tot het (nu nog ontzettend karige) Adobe Photoshop, maar ook Microsoft Office, Gmail, Slack en WhatsApp. En het is nog steeds behoorlijk onduidelijk welke van die services nou wel en niet op Huawei-apparaten beschikbaar zullen zijn.

Dus tenzij de professional in China woont (waar de deels verbannen Mate 30 Pro het ook ontzettend goed deed) is de MatePad Pro misschien een apparaat om links te laten liggen. Het toestel moet ergens volgend jaar uitkomen dus wellicht dat we tegen die tijd meer zekerheid en duidelijkheid hebben omtrent het Chinese techbedrijf.

Vooralsnog is het toestel alleen in China te pro-orderen voor omgerekend tussen de $469 en $640, afhankelijk van het model. En dat is ook precies de reden waarom de verbanning van Huawei zo verdomd zonde is; een iPad-achtige tablet voor een fractie van de prijs was ideaal geweest voor vele (startende) professionals, maar met het onzekere Google-beleid omtrent het Chinese merk is het nog maar de vraag of je er uiteindelijk iets aan zal hebben.

Foto @Huawei

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *