Indie ontwikkelaar laat je zelf kiezen of je betaalt

Deze horrorgame is uniek op vele niveau's, waaronder hun beleid rondom piraterij
Deze horror-hit is niet alleen kwa concept anders dan andere games…

Dat piraterij in de gamewereld (zeker in de indie games-scene) een groot probleem is, dat moge duidelijk zijn. Ontwikkelaar Acid Wizard Studio heeft daarom een offensief geopend tegen piraterij, maar ook tegen schimmige websites die gamesleutels verkopen en zo de ontwikkelaar ondermijnen.

Het begon allemaal als een klein idee, maar groeide uit tot behoorlijk succes. Indie-ontwikkelaar AWS maakte Darkwood, een hele toffe horror-game met survival-elementen. Het werd een succes en de verzoeken van zogenaamde YouTubers die hun game wilde reviewen stroomde binnen. Daarmee groeide het aantal (semi-)illegaal verkochte gamecodes ook enorm.

[gv data=”3S3tmWfFACQ”][/gv]

Robin Hood
Dus, dacht de ontwikkelaar, dan laten we gamers de game gratis downloaden! Wat? Jazeker, Acid Wizard uploadde hun game op The Pirate Bay met de volgende boodschap: “Er is geen addertje onder het gras. We hebben alleen één verzoek: Als je Darkwood leuk vindt en wil dat we games blijven maken, overweeg dan om de game te kopen, misschien als ie in de aanbieding is op Steam, GOG of Humble Store. Maar alsjeblieft, koop de game niet via gamesleutelsites. Door dat te doen voed je de kanker die van onze industrie profiteert.”

Het is een mooi statement en een solide strategie om twee problemen in de game-industrie aan te pakken. Enerzijds ondermijn je illegale uploaders en piraten door de game officieel gratis aan te bieden. Anderzijds haal je de animo weg bij grijze sites als G2A, die zowel legaal- als illegaal verkregen codes doorverkopen. Nu maar hopen dan mensen daadwerkelijk willen betalen en niet allemaal de game gratis blijven spelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *