IOTA en Volkswagen willen digitale autopas in 2019

IOTA en Volkswagen willen digitale autopas in 2019
Nooit meer een teruggedraaide kilometerstand.

De blockchain. Voor de één is het de grondslag van moderne technologie voor de komende jaren, de ander loopt er graag met een grote boog omheen. De blockchain is zoveel meer dan Bitcoin, andere cryptomuntjes en dansende koersbewegingen.

Eerder dit jaar werd bekend dat Volkswagen mee gaat doen met het enorme IOTA project. Doel van de Duitse autofabrikant is om automotive toepassingen te bedenken binnen de Tangle-technologie. IOTA is gebouwd op Tangle, een alternatieve vorm van de blockchain zoals we die kennen van bijvoorbeeld Bitcoin. Tangle is een Directed Acyclic Graph (DAG). Dit is een protocol waarbij connecties op niet-circulaire wijze zijn verbonden. Alle neuzen binnen dit systeem staan dezelfde kant op. Zie het als eenrichtingsverkeer op een smalle weg, waar het onmogelijk is om een U-turn te maken.

Benjamin Sinram is hoofd Blockchain bij Volkswagen en deed recent tijdens het Smart Mobility meets Blockchain Technologies evenement in Tel Aviv, Israël een veelbelovende uitspraak. Sinram liet weten dat men in het eerste kwartaal van 2019 een Volkswagen-product mag verwachten binnen het IOTA project. Ze noemen het een digitale autopas. De pas is vanuit de blockchain verbonden aan de auto en registreert allerlei data, zoals bijvoorbeeld gereden kilometers. Omdat de informatie in de blockchain wordt vastgelegd is de informatie transparant en niet gevoelig voor fraude. Dat is op dit moment nog wel anders. Het terugdraaien van kilometerstanden is vandaag de dag nog steeds aan de orde, zelfs bij moderne voertuigen.

De Digital CarPass is niet alleen van toepassing op de kilometerstand. Engineers kunnen met deze techniek ook een auto realtime uitlezen. De computers van de auto communiceren de actuele toestand van het voertuig. Problemen kunnen sneller gevonden worden en terugroepacties zijn daardoor (hopelijk) minder nodig. Dit is niet alleen interessant bij personenauto’s, maar ook voor de toekomst in de autosport.

Voor de consument zijn er ook voordelen. In plaats van een vaag oranje of rood lampje dat duizend betekenissen kan hebben, laat de computer precies weten wat het eventuele mankement kan zijn. Zo weet de automobilist of het veilig is om door te rijden, of dat het beter is om het voertuig te laten afslepen. Aangekomen bij de garage hoeven monteurs minder lang te zoeken naar het probleem, wat weer tijd en dus geld scheelt. Het onderhoud van een auto gaat ook anders verlopen met de komst van de digitale autopas. Waar nu een x aantal gereden kilometers of jaren worden aangehouden, kan de computer precies meten wanneer de auto toe is aan een onderhoudsbeurt.

Uit al deze voorbeelden blijkt dat IOTA een groot verschil kan maken in een bestaande industrie. Het concept is enorm en er zijn allerlei toepassingen voor te bedenken. Zo werkt de overheid van Taiwan samen met IOTA om digitale ID-kaarten te introduceren als vervanger van de fysieke variant. Hoofdstad Taipei moet als proeftuin gaan fungeren binnen dit project.

Volkswagen is overigens niet de enige autobouwer die flirt met de blockchain. Onder andere Renault, BMW, Ford en General Motors zijn aangesloten bij het Mobility Open Blockchain Initiative (MOBI). Deze organisatie maakt zich sterk voor de adoptie van de technologie in de huidige industrie. Ook IOTA is aangesloten bij MOBI. Net als andere cryptoprojecten, kan een stukje IOTA gekocht worden als cryptomunt onder de naam MIOTA. Op dit moment heeft de munt een koerswaarde van ongeveer 50 eurocent.

15 reacties

  1. Voor Mn werk al meermalig met blockchains gewerkt met een velerlei aan toepassingen. Ik denk oprecht dat dit nog wel eens goed zou kunnen werken, behalve als hetgeen dat geregistreerd weer dusdanig omzeild wordt waardoor lagere waardes worden ingevuld, maar de vraag is of dat kan in dit geval. Leuk artikel, dat zeker!

  2. In plaats van dat oranje lampje weet je auto ook nu al wat er mis is. Daar heb je echt geen blockchain voor nodig. Staat nu namelijk ook al geregistreerd in je auto.
    Het gebruik van argumenten als deze maakt mij alweer achterdochtig omdat er blijkbaar iets voorgelogen moet worden..

    • @bakboord1: klopt maar zonder uit te lezen weet jij als bestuurder alleen “motorstoring” of “emissie storing” . Je weet niet wat er is en of je kunt doorrijden. Alleen dat oranje minder erg is dan rood.

      Gisteren nog kwam een man met dat hij melding emissie storing kreeg. auto liep voor geen meter, ventilator loeide. Wat bleek, olie dop zat er niet op.

      Als de auto dat zelf kan zeggen, dan scheelt dat jou als klant een bezoek aan de garage. En zo met heel veel dingen.

  3. Ik zal wel weer te achterdochtig/wantrouwig zijn, maar ik zit er niet op te wachten dat men realtime kan zien waar, hoe, wanneer en waarom mijn auto en dus ik persoonlijk ben en doe. Of is de privacy-wetgeving hier niet belangrijk cq van toepassing? Ik heb nog geen aluminium hoedje op maar misschien moet ik daar toch eens over gaan nadenken.

  4. Hier moet toch makkelijk iets voor te verzinnen zijn? Mijn auto is nu toch ook al connecties met het internet. Wekelijks een automatishe KM-stand update sturen naar een automatische database? Wordt er gesjoemeld dan kan een koper dit opvragen. Er moet toch wel iets te verzinnen zijn?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *