iPad-problemen houden tientallen vliegtuigen aan de grond

American-Airlines-iPad
Meerdere vliegtuigen van American Airlines konden niet opstijgen, omdat de iPads in de cockpit op zwart gingen.

Een defecte iPad kan voor heel wat problemen zorgen, aangezien American Airlines de tablets van Apple gebruikt om de handleiding te raadplegen.

Zonder deze digitale handleiding mag niet worden gevlogen, en werden de vliegtuigen dus noodgedwongen aan de grond gehouden. Een paar jaar geleden verving de vliegtuigmaatschappij alle papieren handleidingen met iPads.

Wifi-netwerk
Sommige vliegtuigen konden pas weer opstijgen nadat de iPad verbinding had gemaakt met het lokale Wifi-netwerk van het vliegveld, waardoor passagiers het vliegtuig moesten verlaten en de nodige vertraging opliepen. Nadat het softwareprobleem opgelost was, werden de vluchten weer hervat.

Nog geen reacties

  1. Dit valt kennelijk net buiten wat nog gecertificeerd moet worden. Steeds meer vliegtuig maatschapijen gebruiken ipads al als infotainment devices omdat ze anders dan ingebouwde systemen niet hoeven te worden gecertificeerd. Dat zo ook hiervoor gebruikt werden wist ik niet en verbaast me wel een beetje. Lijkt me dat een papieren back-up geen overbodige luxe is. De kosten zitten echter in het up-to-date houden van de manual.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *