iPhone XS en XS Max hebben dramatisch laadprobleem

Auteur: , 13 Reacties
iPhones hebben een gigantisch probleem

De iPhone XS en XS Max ervaren verschillende variaties op een tergend probleem met opladen.

Er heerst chaos in iPhone-land, want gebruikers van de reeds uitgekomen iPhone X-modellen melden een zorgwekkend probleem bij het opladen van de iPhones. Apple’s toestellen lijken namelijk soms helemaal niet op te laden wanneer je er een Lighting kabel in stopt. Pas als je het scherm ontgrendelt start het laadproces.

Okay, je gaat lekker pitten en ramt je oplaadkabel nog even snel in je gloednieuwe iPhone XS of XS Max. Als je wakker wordt, ga je ervan uit dat je peperdure smartphone is opgeladen, right? Nou, volgens veel gebruikers is dit dus niet het geval.

Bij sommigen lijkt het erop dat de iPhone pas gaat opladen wanneer het toestel uit de slaap-modus wordt gehaald; wanneer het scherm ontgrendeld wordt. Andere gebruikers melden een nog zorgwekkender probleem.

Wanneer er een oplaadkabel in de iPhone wordt gestoken, gebeurt er wederom niks, maar het toestel gaat vervolgens niet eens meer aan totdat je de Lightning kabel verwijdert! Er zijn ook variaties geconstateerd waarbij een iPhone XS Max niet oplaadt, wel aan gaat maar dan nog steeds niet oplaadt. Kortom, een nachtmerrie als je zojuist je halve jaarsalaris over de balk hebt gesmeten.

Nu, het is onduidelijk hoe groot het probleem is onder gebruikers, maar één ding is zeker. Wanneer je €1659 neerlegt (of zelfs $15.000 dollar) voor een gloednieuwe iPhone XS Max, dan mag je verwachten dat het toestel naar behoren werkt. Een werkende accu en laadkabel zijn dan ook primaire levensbehoeften voor een smartphone.

Natuurlijk zijn de verrassend repareerbare iPhones pas net uit en wat zou een grote smartphone-lancering (of software-release) nou zijn zonder grote problemen. Het is daarentegen nog niet duidelijk of Apple aan een oplossing werkt en of het probleem met hardware of software van de nieuwe iPhone’s te maken heeft. Ondertussen test Unbox Therapy in het onderstaande filmpje of de problemen ‘legit’ zijn. Spoiler alert: Apple heeft inderdaad een flink probleem.

Hoewel ik geen Apple-fan ben hoop ik voor de gebruikers dat het een software-gerelateerd probleem is dat met een patch heel snel weggewerkt kan worden. Als het een hardware-probleem is, gaat dat immers grote gevolgen hebben voor de ervaring van gebruikers. Dan zullen er mogelijk zelfs onderdelen vervangen moeten worden, wat mogelijk weken iPhone-loosheid kan opleveren. Maar dat moet dan maar, want anders heb je net zoveel aan je iPhone XS (Max) als aan deze iPhone grafsteen.



13 reacties

Dit heeft te maken met het uitschakelen van de Lightning poort als het toestel een uur in sleepmode geweest. Dit om misbruik van deze poort te voorkomen, zodra een Lightning kabel is aangesloten in dat eerste uur blijft het overigens gewoon werken.
@donstil: ja lekker handig ….
Ipv gewoon de security bug zelf op te lossen hebben ze als workaround de lightning port mank gemaakt.

Een dergelijke basis functie die al sinds 1996 zo is ( lader eraan en opladen maar, ongeacht de staat van de telefoon , al is deze uitgeschakeld) is zelfs bij Apple nu een issue.
@donstil: bug … update … klaar
@dgh74: Ja, daar zat ik ook aan te denken. Oh, wacht. Er is al een update. Niets aan het handje. Het valt mij wel op dat de mensen die ENORME problemen hebben met de software-bugs van Apple mensen zijn die uit principe al het merk bashen en niet of nauwelijks producten/diensten van ze gebruiken.

Dat is eigenlijk heel raar Ik heb af en toe ook een onvergeeflijke bug op een apple device. Is in no time een fix voor en je kan weer door. Ook al een paar kaar uitstekend geholpen met reparaties bij de store. Gewoon, kosteloos. Uiteindelijk krijg je je product terug na een paar dagen en is het helemaal gepoetst en gereinigd. Dat in de tijd dat je bij de concurrentie nog steeds bezig bent om de klantenservice te pakken te krijgen…
@willeme: psies … OVERAL zitten bugs in … ook in een tesla van tienduizenden euros of een een boeing 787 van 200 miljoen. Mijn tv van 3500 euro … na 3 jaar … bugs

Maar bij een iphone breekt de poleuris uit. Gebrek aan hersencellen en kortzichtigheid van de bashers.
@willeme: en de bug is na 2 weken opgelost 👍
@donstil: zou dat (bij de andere iPhones) de oorzaak kunnen zijn dat het afspelen van muziek via de lightning poort op bijv. je audiosysteem in de auto, plotsklaps stopt?
@donstil: je hebt dus duidelijk niet het filmpje bekeken. Alle toestellen zijn ontgrendeld. Daarna vergrendeld hij ze en probeert hij ze op te laden.

Er is dus wel degelijk een probleem, en zelfs dan nóg. Datapinnen zijn niet dezelfde als de pinnen waar het toestel wordt opgeladen. Het toestel kan normaal gezien altijd worden opgeladen, binnen het uur of na het uur.
@simonmc: “Datapinnen zijn niet dezelfde als de pinnen waar het toestel wordt opgeladen” ik zou de Lightning standaard nog even uitpluizen. Het mooie van deze standaard is juist dat er geen default volgorde is.
@donstil: oh… het is een ‘feature’.. ;-)
@Donstil.
Jij bent een grote Apple schaap (misschien wel de grootse), jij praat ALLE Apple fouten goed.
Bij Tweakers noem je zelf een iphone specialist (haha).
Volgens mij was je ook familie van die andere Ischaap die ruim een nacht voor de winkel lag, en vervolgens de eerste verjaardag van zijn zoontje niet mee maakte.
Dat zijn dus de ischapen die maar wat zeggen en doen…
@pawarana: Ik zit op tweakers absoluut. De rest over mijn familie heb je uit je grote duim gezogen.
Wanneer je €1659 neerlegt.

Dit is volgens mij zonder de fast charger :’) (zijn de problemen met die charger niet nog groter? wat best ironisch en sad is.)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).