iPhone XS en XS Max teardown – Verrassend repareerbaar!

Niet verkeerd, Apple
In tegenstelling tot de meeste Apple-producten, zijn de nieuwe iPhones verrassend repareerbaar!

iFixit staat er inmiddels om bekend dat ze alles op een geïnformeerde wijze stuk maken. Dit keer nemen ze daarentegen maar liefst twee toestellen onder de loep en kijken ze hoe repareerdbaar de nieuwe iPhone XS en iPhone XS Max werkelijk zijn. Voor we beginnen, check hier eerst de vergelijking van alle meest recente iPhones bij elkaar.

Zoals we al wisten is de nieuwe iPhone XS eigenlijk een veredelde iPhone X met een nieuwe chipset en een paar nieuwe features. Onder de motorkap lijkt dit vooroordeel bevestigd te worden. Ook de iPhone XS Max is (op het gigantische scherm na dan) sterk vergelijkbaar met Apple’s vlaggenschip van eind vorig jaar.

Het eerste wat opvalt is de bijzondere batterij-setup die je misschien nog van de iPhone X-teardown kent. De XS Max heeft zoals de X twee batterijen die samen een L-vorm maken. Ietwat verrassender is misschien de batterij van de XS, want dat is er slechts één, maar wel in dezelfde vorm als dat we gewend zijn.

Vergelijk iPhone XS met abonnement!

iFixit levert ook nog eens wat extra informatie bij ons af, want tot de release was de batterijgrootte van de twee toestellen onbekend. Nu weten we door wat zorgvuldig sloopwerk dat het bij de XS om een 2,659 mAh batterij gaat, terwijl de XS Max uitgerust is met (in totaal) 3,179 mAh. Vooral die laatste heeft dus een flinke batterij voor een Apple-smartphone, maar kattenpis vergeleken met de gigantische accu van de Galaxy Note 9.

De bijzondere batterijen zijn in de teardown duidelijk te zien

Verder merkt het team van iFixit weinig bijzonderheden op, al mocht je met de verbeterde IP68-rating meer plak- en seal-werk verwachten. Meer waterwering is immers meer troep aan de binnenkant. Het tegendeel is waar en ondanks een hogere IP-rating lijkt er weinig te zijn veranderd op dat gebied.

Conclusie? De repareerbaarheidsscore (galgje, iemand?) is uiteindelijk een 6/10 geworden, wat behoorlijk netjes is. Apple heeft haar product namelijk altijd zo ingericht dat de veelal slijtende onderdelen (het scherm en de batterij) gemakkelijk te vervangen zijn. Vriendelijk van het miljardenbedrijf of een slimme manier om reparatie af te dwingen?

Verder zou je bij het vervangen van het scherm niet veel te hoeven sleutelen. Hoewel er wat veel schroeven in het model verwerkt zijn, is dat nog altijd beter dan een hoop lijm! De achterkant is daarentegen een ander verhaal.

Niet alleen is een glazen achterkant gelijk een extra ticket voor de gebroken glas-loterij, maar wanneer de achterkant breekt, moet er ontzettend veel gesleuteld worden. Sterker nog, je moet letterlijk ieder component verwijderen en het gehele chassis vervangen om de achterkant te repareren. Conclusie? Laat de iPhone XS (Max) alsjeblieft op zijn scherm vallen, want dan is de reparatie zo gepiept.

Voor je gaat, laten we nog even een kleine quiz spelen. Op een schaal van 1 tot 10, hoe repareerbaar denk je dat de iMac Pro is? Of wat dacht je van de nieuwste iPad? Zou je de Apple HomePod goed kunnen repareren? Het antwoord zal je dankzij mijn retoriek vast niet verbazen: ze krijgen (in willekeurige volgorde) een karige 3/10, 2/10 en, jazeker, 1/10. Ben je onhandig maar hou je van Apple-producten? Koop dan een losse iPhone XS of XS Max en geen van die andere apparaten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *