Is dit de ultieme haptische gaming setup?

Auteur: , Geen reacties
Awesome!

Razer levert alle benodigde hardware voor volledige immersion.

Recentelijk kocht ik een gebogen 144Hz gaming monitor en voor eventjes was het duidelijk: meer immersion dan dit kan gewoon niet. Razer lijkt mijn innerlijke monoloog daarentegen te hebben gehoord en onthult tijdens de CES 2019 een set gaming gear aan waar zelfs een 140-graden immersive gaming station niet tegen op kan. Okay, dat is een beetje overdreven…

Hoe dan ook, het gaminghardware-merk voegt drie nieuwe producten toe aan hun line-up die software ondersteunt waarmee geluiden in-game worden omgezet in haptische feedback. Het gaat om een muis, gaming stoel en toetsenbordpolssteun naast de eerder uitgebrachte koptelefoon met Razer Hypersense.

Wat is er zo speciaal aan deze hardware? Console-gamers zullen het wel kennen en ook smartphone-aanbidders hebben er ervaring mee: haptische feedback. Het dure woord omschrijft in-game gebeurtenissen die omgezet worden in trillingen bij de hardware. Een controller trilt al jaren en ook je smartphone reageert op spelletjes en trilt om je te laten weten dat je schade krijgt, dood bent of schiet.

Stel je voor dat zo’n beetje al je gear daarentegen haptische feedback geeft. Daar gaat Razer een met de nieuwe reeks volledig voor. Ik kan me nauwelijks voorstellen hoe vet het moet zijn om een intense shooter te spelen en – afhankelijk van waar de granaten ontploffen of welke gun je vasthoudt – je overal trillingen voelt.

Maar al mijn nerdy enthousiasme aan de kant, staat of valt een dergelijke set hardware bij twee factoren. Enerzijds moet het een beetje betaalbaar zijn. Daarover valt simpelweg nog weinig te zeggen, want Razer heeft nog niets over de specifieke productnamen en prijzen bekend gemaakt.

Anderzijds is de software zelf cruciaal bij dit concept. Dat er trilmotors in de muis, toetsenbordpolssteun en gamingstoel verwerkt kunnen worden, dat geloof ik wel. Als de hardware daarentegen niet of nauwelijks reageert op bijvoorbeeld een wapen, dan heb je er helemaal niets aan. Razer brengt dan ook een software development kit (SDK) uit zodat ontwikkelaars HyperSense beter met hun games kunnen laten samenwerken.

En daar zit de achilleshiel en mogelijke crux van Razer’s nieuwe lijn. Als de software niet op zichzelf kan opereren, dan zullen games alleen bij uitzondering HyperSense ondersteunen. Wil de lijn dus daadwerkelijk voeten aan de grond krijgen, dan zal de software zelf geluiden moeten herkennen. Volgens de fabrikant is dat geen probleem maar ik zeg: “Eerst zien dan geloven.” Dus Razer, als jullie dit lezen, ik wil het wel voor jullie testen hoor!

Foto @Razer (bijgesneden)



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).