Is dit hoe een touchscreen in auto’s zou moeten werken?

Nieuw UI voor auto's
Autofabrikanten zijn massaal aan het overstappen op touchscreens. Knoppen worden vervangen door een stukje capacitive glas. Maar ze doen het helemaal verkeerd, meent UI designer Matthaeus Krenn. Dit is de manier waarop het beter kan.

Wat doen ze verkeerd?

Aan een fysieke aircoknop raak je gewend. Al rijdend de temperatuur aanpassen zonder je ogen van de weg te halen lukt al snel. Krijgt die knop opeens een plek op een gigantisch touchscreen, dan wordt het lastiger om je vinger in één keer op de juiste vierkante centimeters te leggen en de correcte handeling uit te voeren. Jammer genoeg is dit wel hoe veel autofabrikanten de user interface vorm geven.

Freelance UI designer Matthaeus Krenn, die in het verleden onder meer voor IDEO en Microsoft werkte, pakt het anders aan. De in San Fransisco woonachtige ontwerper begint met een blanco scherm dat reageert op het aantal vingers. Het maakt daarbij niet uit waar je het scherm aanraakt. Ook zijdelingse bewegingen bij het aanpassen hinderen niet. Het is aanraken en vegen:

  • Met twee vingers pas je het audiovolume aan
  • Met drie vingers verander je de muziekbron (FM, CD, USB, AUX, etc)
  • Met vier vingers wijzig je de temperatuurinstellingen
  • Met vijf vingers wijzig je de luchtstroom/snelheid

Nieuw UI voor auto's

Dat zijn nog maar vier instellingen. En hoewel ze intuïtief genoeg zijn om ze te bedienen zonder je ogen van de weg te halen, is het niet voldoende om de huidige interfaces van moderne auto’s te vervangen. Daarvoor heb je meer bedieningsmogelijkheden nodig. Dit kan volgens Krenn door de positie van je vingers op het scherm te wijzigen. Als je bijvoorbeeld twee vingers verder uit elkaar plaatst, wordt niet het volume aangepast, maar scroll je door een muzieklijst. Zo heb je niet vier, maar acht ‘bedieningsknoppen’.

Nieuw UI voor auto's

Krenn over zijn UI design:

“In place of the lost tactile feedback, the interface leverages the driver’s muscle memory to ensure their ability to control crucial features without taking their eyes off the road.”

Bekijk hieronder een video van het ontwerp. Je kunt het systeem ook zelf testen: ga met je touchscreen-apparaat naar DEZE link en swipe away.

[gv data=”XVbuk3jizGM”][/gv]

9 reacties

  1. ideaal als je met oud en nieuw een paar vingers bent kwijt geraakt, dan kan je dus nooit meer de temperatuur en airflow aanpassen. Dit gaat het nooit halen want je moet te veel onthouden om het te kunnen bedienen en je moet meerdere vingers gebruiken die niet iedereen heeft.
    Het zou beter werken als je gewoon een aantal grote vlakken hebt die je aan kan tikken voor de functie om vergolgens met een of hooguit 2 vingers de instelling te doen zoals met deze app.

      • @qoekje: haha wat een grap…. not
        Er zijn veel mensen die geen 5 vingers aan een hand hebben, of een aandoening waardoor ze niet alle vingers goed kunnen gebruiken. Een interface die vereist dat je alle 5 de vingers gebruikt is simpelweg een slechte interface.
        Als je een interface ontwerpt wil je dat iedereen dat kan gebruiken, De groep mensen die je buiten sluit met deze interface is relatief groot.en dan heb ik het nog niet eens over het moeten onthouden hoe veel vingers nodig zijn voor welke functie, iets dat voor een jong persoon met inzich in het gebruik van een computer niet ingewikkeld is, maar een 50+er met minimale computerkennis zal deze interface velen malen ingewikkelder vinden dan een simpele knop.

        • @MrSkyline: Daar kun je met een goede tutorial een hoop mee oplossen. Het is niet bepaald rocketscience om met deze manier van bedienen instellingen aan te passen tijdens het rijden.

          En voor mensen die om wat voor rede niet deze manier van bedienen willen of kunnen gebruiken, @mazdarx8 heeft de oplossing met het switchen van en naar de standaard interface. Ik vind dit zelf best een interessant idee, zo’n touchscreen is heel erg mooi, maar niet handig om tijdens het rijden dingen aan te passen. Meer dan volume, temperatuur, muziek hoef je toch niet veranderen tijdens het rijden. Ik ben benieuwd of dit idee opgepakt word door fabrikanten en hoe het door ontwikkeld word

  2. Dit is geniaal!
    Helaas zijn veel mensen snel sceptisch bij zulke innovaties en hebben ze gelijk een ”maar”.
    Een idee zou zijn om met een swype naar links of rechts naar een standaard interface te kunnen switchen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *