Japan verkiest CD’s boven online muziekdiensten

Japanse-muziekvlag
Waarom gaan in Japan de digitale verkoopcijfers van muziek omlaag, terwijl de fysieke verkoop toeneemt?

Over het algemeen wordt Japan gezien als een early adopter van nieuwe technologie. Toch komt digitale muziek maar niet van de grond, maar liefst 85 procent van alle muziekverkopen bestaat dan ook uit de klassieke CD-schijfjes. Het meest opvallende is misschien nog wel dat de digitale verkoop afneemt. In 2009 werd er nog 1 miljard dollar aan online liedjes gekocht, terwijl dit aantal tegenwoordig slechts op 400 miljoen ligt.

Wantrouwen
Er zijn verschillende verklaringen voor deze opvallende trend, zo meldt de New York Times. Zo zit het verzamelen van objecten enorm ingebakken in de Japanse cultuur, en is de Japanse muziekindustrie wantrouwig als het op digitale muziek aankomt. Dit resulteert in slechte ondersteuning voor online muziekdiensten. Spotify heeft bijvoorbeeld geen rechten om muziek af te spelen in Japan.

De meest gebruikte online muziekdienst is die van Sony, die tot overmaat van ramp een hoop populaire Japanse artiesten mist in haar database. Ondertussen beleven platenzaken gouden tijden. Tower Records ging in Amerika in 2006 failliet, maar heeft in Japan nog 85 winkels die jaarlijks 500 miljoen dollar binnenhalen.

Omslagpunt
Volgens Ken Parks, chief content officer van Spotify, komt er echter binnenkort een omslagpunt aan. Het totaal aantal muziekverkopen daalt namelijk, en vroeg of laat zullen mensen inzien dat digitale muziek de toekomst is. “Zodra de kopstukken beseffen dat er iets moet veranderen, zal dat ook gebeuren, ik denk dat dit moment eraan zit te komen”, aldus Parks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *