Japanse supertrein haalt 500 km/u in test

Japanse supertrein haalt 500 km/u in test
Momenteel is de snelste trein in Japan de Hayabusa shinkansen met een topsnelheid van 320 km/u. Deze wordt binnenkort echter grandioos ingehaald door een nieuwe supertrein waar de NS alleen nog maar van kan dromen.

In treinland Japan werkt men al geruime tijd aan de zogenaamde Maglev-trein (magnetic levitation). Een personenvervoerder die bizarre snelheden kan halen door gebruik te maken van het zogenaamde L-Zero-systeem. Middels dit systeem wordt de trein eerst naar een snelheid van 160 km/u gebracht, waarna het magnetisch veld wordt geactiveerd en de trein 10 tot 20 millimeter boven de track komt te zweven. De Maglev komt vooruit door een Lineaire inductiemotor(Lim), hierin blijft de magneet van de trein hetzelfde en wisselen de magneten van de baan, waardoor de voorste magneet een afwijkende magnetische pool heeft en de magneet achter of op dezelfde plek dezelfde magnetische pool heeft. Door het wegvallen van frictie kan de trein vervolgens doorstomen naar een snelheid van bijna 600 km/u.

Zover is het echter nog niet. Eerder deze week werd een test gehouden op een 42 kilometer lange testbaan, zo meldt Japan Today. Daar mocht een klein gezelschap met de trein meereizen, waarbij een snelheid van 500 km/u werd bereikt.

Render van de Maglev
Render van de Maglev

De in 2007 gestarte hogesnelheidslijn tussen Tokio en Nagoya, waar de Maglev zal rijden over een traject van 286 kilometer, moet in 2027 gebruiksklaar zijn. De OV-reistijd bedraagt er nu nog 95 minuten, met de Maglev wordt dit verkort tot 40 minuten.

4 reacties

  1. Wow….de natte droom van de NS; zullen zelf wel weer zoiets willen ontwikkelen i.s.m. met een “gerenommeerde” Italiaanse fabrikant gok ik zo. Want waarom zou je “proven quality” kopen in het buitenland, toch NS???

  2. Leuk hoor zo’n testbaan, maar die hebben ze al jaren bij Siemens in Duitsland. Daarnaast is er een Maglevtrein bij Sjanhai in China al jaren operationeel.

    Zo baanbrekend is het dus niet – maar het is evengoed een mooie zaak dat ze serieus werk maken van de aanleg van Maglevlijnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *