Vier jaar nadat Superpedestrian met het elektrowiel debuteerde op de UN Climate Change Conference ligt hij dan eindelijk in de digitale winkel. Voor omgerekend 520 euro heb je straks een volautomatische elektromotor in je fiets hangen.
Hij heeft ‘Copenhagen Wheel’ en vervangt net als de FlyKly Smart Wheel je gewone achterwiel. Hij verschilt daarmee fundamenteel van de Rubbee, die een normaal achterwiel aandrijft. In de rode ronde unit zit alles wat je nodig hebt. De lithium accu, sensoren en de elektromotor. Handmatig starten is niet nodig, de aandrijving start automatisch zodra je begint te fietsen. Vervolgens leert hij zichzelf aan hoeveel kracht er wordt gevraagd c.q. wat je rijstijl is. Middels sensoren weet het wiel wanneer er extra energie nodig is, bijvoorbeeld bergopwaarts of bij tegenwind.
Regeneratief remmen
Het 26 inch grote Copenhagen Wheel handmatig opladen is niet nodig. Dat gebeurt tijdens het remmen of wanneer je bergafwaarts gaat. Hij remt dan af op de elektromotor en de energie die vrijkomt wordt opgeslagen in de 48 Volt batterij. Zonder bijladen is een actieradius van 50 kilometer mogelijk, de topsnelheid bedraagt voor de EU-versie 25 km/u.
Specificaties
- Motor: US: 350W / EU: 250W
- Batterij: verwijderbare 48 Volt lithium-ion accu, gaat 1000 laadcycli mee
- Oplaadtijd: 4 uur
- Topsnelheid: 25 km/u
- Range: tot 50 km
- Gewicht: 5,9 kg
- Maat: 26 inch of 700c rim
- Connectiviteit: Bluetooth 4.0, apps voor iOS en Android
Het bedrijf dat de Copenhagen Wheel gaat verkopen heet Superpedestrian en is opgericht door oud-MIT-studenten en gefinancierd met 2,1 miljoen dollar. Hij is vanaf vandaag te pre-orderen voor 699 dollar.
[gv data=”QDHNYd0MC5U”][/gv]
[lg_folder folder=”0_Divers/Copenhagen_wheel/” count=”8″ cols=”4″ paging=”true”]
-edit: check!- Zie zo vlug niet wat een batterij kost. Dat zou nog nuttig zijn.
Jammer, verkeerde type batterij. Gaat wel 1000x laden mee, maar hoeveel jaar? De mijne is na 2 jaar alweer overleden. LiFePo gaat 10 jaar mee!
@dotternetta: mocht die inderdaad LiFePO4 zijn zou het achterwiel zo rond de 9kg wegen ipv 6 kg. Zo wordt je fiets een echte tractor ;-). Anders wel een mooie oplossing voor single speed fixies.
Als je toch een poging gaat wagen om er eentje te bestellen, kies dan voor de US versie: 20 mph i.p.v. 25 km/u…
gelul met die EU versies,
ik heb zelf een fiets opgebouwd, geen trapondersteuning, gewoon een gashendel. fiets nu dagelijks als het droog is 20 km naar amsterdam en 20 km terug, geen zweet, en net zo snel als met de auto, 45-50 minuten.
ik fiets heerlijk met een topsnelheid van 35 -40 km per uur met de wielrenners mee. op een beachcruiser 🙂