Mocht je daar behoefte aan hebben.
Geen passagier in de auto en je voelt je alleen? Als BMW-rijder ben je straks nooit meer eenzaam, want de Duitse autofabrikant gaat volgend jaar een eigen ontwikkelde spraakassistent integreren in het infotainmentsysteem. Per maart 2019 is de nieuwe BMW Intelligent Personal Assistant op te roepen door “Hey BMW” te zeggen, wat overduidelijk is overgenomen van Hey Siri (Apple) en Hey Google.
Diverse acties met betrekking tot je telefoon en de auto kunnen door de assistent worden uitgevoerd. Het is een slim systeem, want door middel van kunstmatige intelligentie (AI) zal de assistent zichzelf ontwikkelen en zich beter op je afstemmen. Daarnaast komen er geregeld updates naar BMW Intelligent Personal Assistant om het systeem actueel te houden. De Duitse autobouwer integreert de spraakassistent met Operating System 7.0. Deze versie zit onder meer op de nog te onthullen nieuwe 3 Serie, de nieuwe X5, Z4 en 8 Serie. In je oude E90 gaat het niet werken.
Hoe vaker je de assistent gebruikt, hoe beter de computer je leert kennen. Zo krijgt het systeem bijvoorbeeld door wanneer en op welk punt je gewenst gebruikt te maken van eventuele stoelverwarming. Door menselijke commando’s te roepen (Hey BMW, I’m cold, Take me home) snapt de assistent wat er moet gebeuren. Zelfs op maffe vragen als “Hey BMW, what’s the meaning of life?” zal de assistent reageren.
Zoals gezegd zal BMW Intelligent Personal Assistant in maart 2019 uitgerold worden. Het is niet bekend wanneer de Benelux aan de beurt is. Onder de eerste 23 beschikbare talen zit Nederlands er helaas niet tussen. De assistent is wel direct beschikbaar in onder andere de Verenigde Staten, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk, Spanje en Zwitserland.
Lees ook: waarom Google Assistent beter is dan Apple’s Siri.
https://www.youtube.com/watch?v=sNmRxDT3-pg
Het systeem werkt alleen als het antwoord op de vraag “what is meaning of life?” simpelweg 42 is.
@shibby: hoezo ‘als’?
Ik krijg een beetje een Knight Rider gevoel… “Hello KITT how are you?”
@venividivici: hoop dat je enkel BMW hoeft te zeggen en niet ‘Hey BMW 325i Touring Executive’ oid…
Meaning of life zal wel “Freude am fahren” zijn.
@srthellcat: en daarna een harde lach uit de speakers
@srthellcat: Duitsers maken geen grappen
Als zelfs een techreus als Apple zo’n systeem niet goed werkend krijgt, vermoed ik dat dit systeem vooral leuk is als je dronken vrienden in de auto hebt.
@janjansen: Inderdaad, begrijp niet waarom autofabrikanten dit zelf gaan ontwikkelen. Liever Google of Apple integreren, zodat het ook goed communiceert met je telefoon. Kun je je stoelverwarming middels Siri aanzetten nog voor je in de auto stapt, bijvoorbeeld…
@hectorjenks: een grote stroomverbruiker zoals stoelverwarming aanzetten voordat de motor draait is geen goed idee (en kan dan ook niet).
Maar de fabrikanten doen er juist alles aan om de data verzamel bedrijven buiten de auto te houden. Als er al geld verdiend moet worden met data die de automobilist beschrijft dan zijn dat de fabrikanten zelf en niet de Amerikaanse techreuzen. Ik vind het wel een nobel streven om de macht van die techreuzen wat in te dammen.
@mashell: goed punt, zo had ik er nog niet tegen aangekeken!
Vwb die stoelverwarming, dan kan straks prima als we allemaal elektrisch rijden en dat ding hangt aan de stekker. 😛
@hectorjenks: inderdaad, klimatiseren voor vertrek, als de wagen nog aan het stroomnet hangt is niet alleen comfortabel, het is de manier om in de winter de actieradius op peil te houden.
@mashell: ik kan mijn stoelverwarming al via de app al aanzetten zonder dat de motor draait 🙂
@hectorjenks: als je ook je privacy onderweg wilt inleveren kan dat. Voor mensen met een vriendin naast een vrouw wellicht wat minder geschikt. Even online inloggen en de wederhelft weet waar je bent.
Zelf geen last van maar kan voor sommigen een dingetje zijn.
@allesmetturbo: Privacy hebben we dat dan nog? Je hebt ook constant je telefoon bij je, dus i.p.v. Apple, Google en Facebook weet straks ook de autobranche alles van je.
Wel grappig dat je de affaire er uitlicht, dat lijkt me nog het minste probleem. Tegen je vrouw kan je liegen. Zodra inbrekers je data stelen heb je een groter probleem, hun zal het worst zijn waar je bent, als je maar niet thuis bent. 😛
Zou die reageren als je ‘hey knipperlichten’ zegt?
@cossiekiller: “Sorry, ik begrijp de vraag niet”
Niet alleen gekopieerd van Apple en Google, Mercedes heeft dit zelfs al in de busjes
Je kan ‘BMW’ ook vervangen door een andere naam als je daar behoefte aan hebt
Wil je melk en suiker bij je azijn?
Ik wil net zeggen @gerwin420, bij Mercedes moet je ook “Hey Mercedes” roepen in de Sprinter, A-klasse en ongetwijfeld snel genoeg in de 2019 updates van de C/E/S en alle sufjes.
Hey Alexa, play despacito
@sr20det: This is so sad
Persoonlijk vind ik het dikke onzin. In mijn Honda Accord full option had ik ook spraakbesturing. Tegen de tijd dat je gevraagd had om de temperatuur naar 23 te zetten had je zelf al 3x op de klimaatknop gedrukt
Ok, je moet kiezen: a) “hey bee-em-double-juuuu” of b) knopje op ’t stuur…. Ja het wordt er allemaal véél gebruiksvriendelijker op. NOT!
@henk_he: stoelverwarmings bediening zit niet op je stuur hè? Bij mijn BMW iig niet.
@skinnybmw: hij bedoelt wss dat op t stuur van BMW een knopje zit om de spraakassistent te activeren
@henk_he: of Bonjour, Bee-emm-double-vauu
Jammer dat ze geen Nederlands ondersteunen, want “Héé Béé èèM Wéé” dat bekt wel lekker.
Lekker merknaam ook voor al die talen: Bie Em Dobbeljoe, Bee Em Wee, Bee Emme Doeblevee… enz
Pfff lekker tendentieuze kop. Dat scherm, het stuur, de wielen, de stoelen etc. zijn zeker ook je reinste plagiaat?
Zetten ze het broembroem geluid dat bij BMW door de luidsprekers komt dan wel wat zachter?
Anders versta je er niks van.
Innovatief zou het zijn als je je auto zelf een naam kunt geven waarop getriggerd wordt.
“Hey kut, doe eens stoelverwarming”
Gewoon omdat het kan.
Deze heeft MB UX speciaal geïntegreerd voor de MBW-liefhebbers:
https://youtu.be/kntaIAeEoVE
Hebben ze de sleutel ook gekopieerd? Andere merken gebruiken ook sleutels om de auto mee open te maken. En de portiergreep is ook gejat, ik zag laatst al een Peugeot rijden die had ook portiergrepen.
Waarom noemen jullie dit gekopieerd? Moet iedereen het wiel zelf uitvinden?